Raoul Wallenberg

"För mig finns inget annat val" - Raoul Wallenberg

Samhälle & ekonomi

Dokumentärutställning 20 april-10 maj med anledning av Fredsdagen 8 maj 2022. Om diplomaten Raoul Wallenbergs gärning under andra världskriget.

Utställning
20 apr 2022 - 10 maj 2022
Domkyrkoplan, Göteborg

Produktion: Forum för Levande historia
Arrangör
Judiska församlingen i Göteborg, Svenska kyrkan, Göteborgs universitet, Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne, Sensus studieförbund, Medieakademin, Innerstaden Göteborg. Med stöd från Levande historia i Göteborg.

"För mig finns inget annat val". Raoul Wallenberg är affärsmannen och diplomaten som under andra världskrigets slutfas räddade tiotusentals ungerska judar undan de nazistiska förintelselägren. Men Raoul Wallenberg fick aldrig själv berätta sin historia. Det här är berättelsen om den unge svensken vars val gjorde honom till hjälte och odödlig symbol. Utställningen ”För mig finns inget annat val” producerades i samband med Förintelsens minnesdag 2012 som även var året då Raoul Wallenberg skulle fyllt 100 år.

Om Fredsdagen 8 maj

Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Judiska församlingen i Göteborg, Svenska kyrkan: Göteborg domkyrkoförsamling och Kultursamverkan Göteborgs stift, Sensus studieförbund, Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne, Bokmässan och Innerstaden Göteborg bjuder varje år den 8 maj in till en samling för demokrati, mänskliga rättigheter och alla människors lika värde och mot krig, nazism och politiskt våld.

Välkommen även till

Konstutställning: "Ohindrat-fritt, konfrontativt och talande tyst"

25/4–19/5 2022, Domkyrkan, Göteborg
Konsthandling som ord, i bild, med aktion och via forskning
Curator: Ulla Mogren, konstnär
Mer information om konstutställningen inom kort.

Fredsdagen 8 maj: Att förvalta det fria ordet i krigstider

Tal och panelsamtal. Medverkande: George Braun, Urban Hamid, Ulla Sätereie, Maria Bergius, Ola Larsmo, Stefan Eklund.
Läs mer om programmet här.