Arbetare skördar grödor på fält
Foto: Tim Mossholder

Arbetskraftsexploatering i ett samtida Sverige och Göteborg. Vår tids slaveri?

Samhälle & ekonomi

Rättspraktiken bjuder in till ett seminarium på temat arbetskraftsexploatering.

Seminarium,
16 nov 2021
Plats
Volvosalen, Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet, Vasagatan 1. Sänds även live via Zoom.
Ytterligare information
Registrering

Om seminariet

Den ideella organisationen Räddningsmissionen som är en av Rättspraktikens samarbetspartners är initiativtagare och möter i sitt arbete EU-migranter och papperslösa som på olika sätt arbetar under oskäliga arbetsvillkor. Frågan om arbetskraftsexploatering berör flera av de globala hållbarhetsmålen enligt Agenda 2030, exempelvis målen om anständiga arbetsvillkor, utrotandet av fattigdom och minskad ojämlikhet. Under seminariet kommer vi att titta närmare på den straffrättsliga regleringen kring människohandel och människoexploatering, men kommer även att belysa frågan ur andra perspektiv.

Inbjudna gäster är Daniel Åman och Daria Bogdanska från Räddningsmissionen, Bengt Sandberg från Fackligt center för papperslösa, Emil Boss från SAC Syndikalisterna, Emilie Holmström Ryffé och Åsa Ekman som är regionkoordinatorer mot prostitution och människohandel i Region Väst samt Thomas Ahlstrand vice chefsåklagare vid internationella åklagarkammaren. Arrangemanget görs i samarbete med Centrum för forskning om arbete och sysselsättning (WE).

Länk till Zoom: https://gu-se.zoom.us/j/69986870732