10-årsjubileum för masterprogrammet Genuspraktiker

Kultur & språk

Den 8 mars firar masterprogrammet Genuspraktiker (Gendering Practices) 10 år. Firandet äger rum på Humanisten.

Konferens,
Utställning
8 mar 2024
Humanisten, Renströmsgatan 6, Göteborg

Bra att veta
Öppet evenemang. Mer information kommer.
Arrangör
Institutionen för kulturvetenskaper

2024 är det tio år sedan de första masterstudenterna tog examen från programmet Genuspraktiker vid Humanistiska fakulteten. Med anledning av detta bjuder programmet in till firande. Kvällen bjuder på paneldiskussioner, utställningar, frågesport, jazz och workshops.

Genusvetenskaplig forskning uppmärksammas i samband med Internationella kvinnodagen

Ett trettiotal genusforskare över hela landet berättar om sin forskning, med syfte att uppmärksamma internationella kvinnodagen, 8 mars. Genom ett initiativ från Ämnesföreningen för genusvetenskap (ÄG) anordnar universiteten i Uppsala, Örebro, Lund, Stockholm, Östersund och Göteborg alla olika typer av genusstafetter, panelsamtal och workshops i samband med internationella kvinnodagen, för att sprida kunskap om, och visa på djupet, bredden och variationen i den samtida genusforskningen.

– Det är viktigt att nå ut med genusforskning eftersom den berör alla människor. Vi påverkas alla av normer och förväntningar kring kön och andra maktordningar, oavsett om vi tillhör normen eller inte, säger Jenny Björklund, professor vid Centrum för genusvetenskap i Uppsala, som även medverkar vid ett av evenemangen.

Se även

Länk till evenemangets Facebooksida