Introduktion till Human-centered AI
Introduction to Human-centered AI
Om litteraturlistan
Böcker och artiklar är tillgängliga online via universitetsbiblioteket. Mindre ändringar av litteraturlistan kan förekomma. Vänligen mejla kursansvarig lärare: dina.koutsikouri@ait.gu.se om du har frågor om litteraturen eller om du har problem med access till den obligatoriska litteraturen.
Obligatorisk litteratur (relevant för samtliga kurser i programmet)
- Shneiderman, B. (2022) Human-Centered AI. Oxford University Press. Chapters 1-4.
Modul 1 Perspektiv
Perspektiv 1
- Reeves, S., & Beck, J. (2019). Talking about interaction*. International Journal of Human-Computer Studies, 131, 144-151.
- Reeves, S., & Beck, J. (2019). Talking about interaction*. International Journal of Human-Computer Studies, 131, 144-151.
- Sahin, M., Relieu, M., & Francillon, A. (2017, July 12-14). Using chatbots against voice spam: Analyzing Lenny’s effectiveness. Proceedings of the Thirteenth Symposium on Usable Privacy and Security (SOUPS 2017), Santa Clara, CA.
Perspektiv 2:
- Chamorro, P. (2023) How ChatGPT Is Redefining Human Expertise. Forbes. Download: https://www.forbes.com/sites/tomaspremuzic/2023/01/12/how-chatgpt-is-redefining-human-expertise-or-how-to-be-smart-when-ai-is-smarter-than-you/
- Fodor, J. (2022) We're told AI neural networks 'learn' the way humans do. A neuroscientist explains why that's not the case. Download: https://theconversation.com/were-told-ai-neural-networks-learn-the-way-humans-do-a-neuroscientist-explains-why-thats-not-the-case-183993
- Selwyn, N., Hillman, T., Bergviken Rensfeldt, A. et al. Digital Technologies and the Automation of Education. Key Questions and Concerns. Postdigit Sci Educ 5, 15–24.
Perspektiv 3:
- Marjanovic, O., Cecez-Kecmanovic, D., & Vidgen, R. (2022). Theorising algorithmic justice. European Journal of Information Systems, 31(3), 269–287.
- Rinta-Kahila, T., Someh, I., Gillespie, N., Indulska, M., & Gregor, S. (2022). Algorithmic decision making and system destructiveness: A case of automatic debt recovery. European Journal of Information Systems, 31(3), 313–338.
Modul 2 Metoder (praktiskt arbete)
- Schneiderman, B. (2022) Human-centred AI. Oxford University Press.
Ytterligare material görs tillgängligt i Canvas.
Modul 3. Implikationer av AI
- Koutsikouri, D., Hylving., L., Bornemark, J., & Lindberg, S (2024) Human Judgment in Automated Decision Making Systems, in eds Constantiou, I., Stelmaszak, M, & Mayr, J: AI and Organizational Decision Making, Elgar Publishing. Book available as online book through GU library.
- Raisch, S. and Krakowski, S. (2021). “Artificial Intelligence and Management: The Automation-Augmentation Paradox”. Academy of Management Review, 46 (1), pp. 192-210.
_______________________________________________________________________
Om du har en läsnedsättning kan du vända dig till universitetsbiblioteket för att få tillgång till anpassad kurslitteratur. Anpassad kurslitteratur är till exempel talböcker, e-textbok eller punktskrift. Du intygar själv att läsförmågan är nedsatt. Myndigheten för tillgängliga medier läser in och producerar anpassad kurslitteratur. Det tar tid att producera anpassad kurslitteratur, därför är det viktigt att du tar kontakt med universitetsbiblioteket i god tid innan kursen.