Kursplan

Upplevelsedesign: hållbarhet, inkludering och samverkan

Experience Design: Sustainability, Inclusion, and Collaboration

Kurs
FKGUPP
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
DE Designområdet 100%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/4135
Ikraftträdandedatum
2025-11-06
Beslutsdatum
2025-11-06
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Designbrief för upplevelsekoncept, 2
Kamratrespons, 1,5
Färdigställt upplevelsekoncept, 4

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Medverkande institution

Företagsekonomiska institutionen

Huvudområde med fördjupning

Används ej - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen introducerar upplevelsedesign som begrepp och tillämpningsområde inom sektorer såsom kultur, kulturarv, turism och besöksnäring. Upplevelser förstås här som tidsbundna händelser som äger rum inom ett särskilt upplevelserum, och som kan variera i intensitet samt skapa känslomässigt engagemang. Detta kan avse kulturella, estetiska och kulinariska upplevelser samt olika former av guidade och deltagarbaserade aktiviteter, med särskilt fokus på tillgänglighet, hållbarhet och social inkludering.

Undervisningen bygger på teorier om inkluderande turism, hållbar evenemangsutveckling, samverkan samt deltagandedesign och tjänstedesign.

Fältets utmaningar och möjligheter diskuteras både teoretiskt och praktiskt, liksom hur delar och helheten i en upplevelse hör ihop samt hur de val som görs påverkar samhället, dess aktörer, strukturer och utveckling. Perspektivet är tvärdisciplinärt och ger studenten verktyg att analysera upplevelsedesignens relation till politiska, ekonomiska, ekologiska och materiella sammanhang.

Studenten utvecklar under kursen ett koncept för upplevelsedesign med antingen fiktiva eller verkliga utgångspunkter. Genom detta utforskas verktyg och metoder för hållbar och inkluderande upplevelsedesign i en självständig, kreativ och kritiskt reflekterande process.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala begrepp och samtida teoribildning inom upplevelsedesign, med fokus på hållbarhet, inkludering och samverkan

Färdighet och förmåga

  • tillämpa begrepp och metoder i framtagande och kommunikation av ett eget koncept för upplevelsedesign
  • identifiera möjligheter och utmaningar kopplade till hållbarhet, inkludering och samverkan inom fältet
  • ge konstruktiv återkoppling på andras designkoncept

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över egna designval i relation till sociala, etiska och ekologiska perspektiv
  • analysera hur upplevelsedesign påverkas av och kan påverka samhälleliga, politiska, ekonomiska och materiella strukturer
  • värdera sitt eget och andras designkoncept i relation till teorier och användarupplevelser

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsfokuserad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll utgör även kursens huvudsakliga fokus.

Former för undervisning

Kursen ges på distans. Icke-obligatoriska träffar kan förekomma på plats i Göteborg.

Undervisningen sker i form av nätbaserade föreläsningar, seminarier. Individuell handledning erbjuds vid ett tillfälle kopplat till projektuppgiften i kursen.

Undervisningsspråket är svenska. Viss kurslitteratur och enstaka föreläsningar kan vara på engelska.

Examinationsformer

Lärandemålen examineras genom

  • muntlig presentation av ett eget koncept för upplevelsedesign 
  • skriftlig och visuell rapport med fokus på konceptets hållbarhets- och inkluderingsaspekter 
  • muntlig kamratrespons på en annan students arbete.

Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges.

Frånvaro vid muntlig examination kan komma att ersättas med skriftlig uppgift.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Studenten står själv för kostnader i samband med kursens genomförande.

Nätbaserad undervisning på distans förutsätter tillgång till dator med kamera, mikrofon och internetuppkoppling.