Teoretiska perspektiv på mäns våld mot kvinnor inom forskning och praktik
Theoretical Perspectives on Violence Against Women in Research and Practice
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en fördjupningskurs på avancerad nivå. Den ingår i Masterprogrammet i socialt arbete omfattande 120 högskolepoäng och Hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet. Kursen ges även som fristående kurs.
Huvudområde:
Socialt arbete
Fördjupning:
A1N, Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För att vara behörig till kursen krävs socionomexamen omfattande 210 högskolepoäng, alternativt kandidatexamen i socialt arbete omfattande 180 högskolepoäng eller kandidatexamen i näraliggande område.
Innehåll
Kursens övergripande syfte är att studenterna utvecklar kompetenser i att problematisera teoretiska perspektiv på området mäns våld mot kvinnor och perspektivens betydelse för forskning och praktik. Med mäns våld mot kvinnor avses i kursen alla former av våld och hot om våld mot kvinnor och flickor i både privata och offentliga sammanhang som leder till fysisk, sexuell, psykisk eller ekonomisk skada eller lidande. I kursen läggs stor vikt vid att utveckla en teoretiskt grundad medvetenhet om teoretiska perspektivs betydelse för hur vi tolkar och förstår vetenskapliga problem, metoder och resultat. Vidare får studenterna lära sig att identifiera hur teoretiska perspektiv inom området präglar förståelse av sociala problem, är förbundna med idéer om lösningar och har konsekvenser för våldsutsatta och våldsutövare.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
-
på ett fördjupat sätt beskriva och exemplifiera former av mäns våld mot kvinnor och våldets konsekvenser på individ- och samhällsnivå
-
beskriva centrala teoretiska perspektiv inom professions- och forskningsområdet mäns våld mot kvinnor, inom och utom nära relationer
Färdigheter och förmåga
-
kontrastera olika teoretiska perspektiv mot varandra och urskilja vad de kan förklara på området mäns våld mot kvinnor
-
identifiera hur teoretiska perspektiv är förbundna med idéer om sociala problem och lösningar samt vilka konsekvenser detta kan få såväl för våldsutsatta och våldsutövare
-
med beaktande av aktuell forskning identifiera angelägna utvecklingsområden och planera ett utvecklings- eller forskningsarbete som kan bidra till kunskapsutveckling inom området
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera hur teoretiska perspektiv inom området mäns våld mot kvinnor präglar forskning
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Undervisningsspråket är i huvudsak svenska, men vissa föreläsningar på engelska kan komma att ingå. Kurslitteraturen utgörs till viss del av engelskspråkig litteratur.
Examinationsformer
Examinationen sker genom en skriftlig gruppuppgift, en individuell skriftlig uppgift och en muntlig uppgift i form av ett examinerande seminarium Kursen examineras dels genom en skriftlig tentamen. Den examineras utifrån betygsskalan U, G eller VG.
Om någon eller båda av de skriftliga uppgifterna ges omdömet Underkänd (U), men bedöms ligga nära gränsen för Godkänd (G) kan komplettering medges. Kompletterad uppgift bedöms enligt betygsskalan U–G. Vid omdömet underkänd komplettering eller om komplettering inte lämnas in inom utsatt tid hänvisas studenten till nästkommande examinationstillfälle.
Om en student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle, ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För godkänt betyg (G) krävs betyget G på samtliga examinationsuppgifter och att därmed samtliga lärandemål uppfyllts. För väl godkänd (VG) krävs dessutom att studenten uppfyllt VG i det självständigt skriftliga arbetet, genom att visa särskild god förmåga till att problematisera aktuell forskning, identifiera angelägna forskningsfrågor och utveckla förslag till forskning inom området.
Kursvärdering
Kursen utvärderas formativt och löpande under kursens gång, samt skriftligt i Canvas vid kursens slut. Kursutvärderingen tillsammans med förändringar av kursens innehåll, litteratur och pedagogik förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen .