Kursplan

Socialt arbete vid psykisk ohälsa. Teori, forskning och praktik

Social work in the area of mental illness. Theory, research and practice

Kurs
SW2638
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
SA Samhällsvetenskapliga området 60%
VÅ Vårdområdet 40%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/4584
Ikraftträdandedatum
2026-01-19
Beslutsdatum
2025-11-27
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för socialt arbete

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Socialt arbete vid psykisk ohälsa. Teori, forskning och praktik, 7,5

Inplacering

Kursen kan ingå i följande program: 1) Masterprogram i socialt arbete (S2MSA och S2SOA) 2) Hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet (S2HSK).

Huvudområde: Socialt arbete

Fördjupning: A1N, Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Huvudområde med fördjupning

SNSAA Socialt arbete - A1F Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För att vara behörig till kursen krävs socionomexamen omfattande 210 högskolepoäng, alternativt kandidatexamen i socialt arbete omfattande 180 högskolepoäng, eller kandidatexamen i närliggande område.

Innehåll

Psykisk ohälsa kan förstås utifrån olika teorier, och människor som söker hjälp för psykisk ohälsa kan förstås och behandlas utifrån olika perspektiv och med olika insatser. Den här kursen har en socialpsykiatrisk inriktning där fokus ligger på psykosociala relationer, maktordningar, återhämtning, brukarinflytande, socioekonomiska faktorer, och kulturella perspektiv. Kursen innefattar också behandlingsinsatser utifrån ett counselling perspektiv vid socialt arbete med personer med psykisk ohälsa. Kursen behandlar huvudsakligen vuxna personer med psykisk ohälsa.

Kursens mål är att du skall få fördjupad kunskap dels om det socialpsykiatriska perspektivet och, och dels om insatser som är förenliga med ett återhämtningsperspektiv. Du får också kunskap om counselling och dess vetenskapliga förankring och människosyn. Kursen innefattar kursböcker, forskningsartiklar, och texter av personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa. Dessutom innefattar kursen praktiska övningar.

Mål

Kunskap och förståelse

• på fördjupad nivå redogöra för sociala perspektiv på psykisk ohälsa

• relatera psykisk ohälsa och insatser vid psykisk ohälsa till ekonomiska, kulturella, och sociala faktorer, inklusive frågor om makt och utsatthet

• på fördjupad nivå redogöra för den teoretiska och forskningsmässiga grunden för counselling


Färdigheter och förmåga

• självständigt tillämpa socialpsykiatriska perspektiv vid insatser riktade till personer med psykisk ohälsa och då särskilt beakta återhämtningsperspektivet

• självständigt tillämpa grunderna i counselling


Värderingsförmåga och förhållningssätt 

• visa förmåga till reflexivt och kritiskt tänkande avseende bedömning och insatser vid psykisk ohälsa

• på ett initierat sätt beskriva och diskutera etiska frågeställningar i socialt arbete med personer med psykisk ohälsa

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, och obligatoriska praktiska övningar och seminarier där individuell skriftlig examinationsuppgift redovisas och diskuteras i relation till kurslitteraturen. Undervisningen innefattar både fysiska och digitala föreläsningar samt fysiska och digitala obligatoriska seminarier.

Undervisningsspråk: svenska, men litteratur på engelska är en central del av kursen.

Examinationsformer

Kursen examineras genom tre individuella paperarbeten.
I kursen ingår obligatorisk närvaro vid fyra seminarier, som behandlar färdigheter och förhållningssätt som är svåra att lära sig på egen hand.

Dessa underlag bedöms med Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Vid frånvaro krävs skriftlig igentagningsuppgift. Frånvaro från två seminarier kan kompletteras med skriftlig igentagningsuppgift. Frånvaro från tre eller fler seminarier kompletteras med deltagande vid uppsamlingsseminarium som ges vid kursens avslut.

Om omdömet underkänt (U) ges på individuella paperarbeten, men bedöms ligga nära gränsen för Godkänd (G) kan komplettering medges. Kompletterad uppgift bedöms enligt betygsskalan U–G. Vid omdömet underkänd komplettering eller om komplettering inte lämnas in inom utsatt tid hänvisas studenten till nästkommande examinationstillfälle.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Godkänd (G) krävs detta betyg på alla examinerande moment. För Väl Godkänd (VG) krävs dessutom att studenten i majoriteten av sina enskilda papers visat särskild god förmåga att utifrån kurslitteraturen resonera självständigt och analyserande.

Kursvärdering

Kursvärdering sker fortlöpande under kursen genom en dialog med studenterna samt genom en elektronisk kursutvärderingsenkät vid kursens slut.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.