Kursplan

Funktionshinder

Disability

Kurs
SQ4245
Grundnivå
10 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
VÅ Vårdområdet 40%
SA Samhällsvetenskapliga området 60%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/4118
Ikraftträdandedatum
2025-11-07
Beslutsdatum
2025-11-06
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för socialt arbete

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Funktionshinder, 10

Inplacering

Kursen är en fördjupningskurs på grundnivå och ingår i socionomprogrammet omfattande 210 högskolepoäng. Kursen ges även som fristående kurs.

Kursen ingår i kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen omfattande 90 högskolepoäng.

Kursen kan ingå i följande program: 1) Socionomprogrammet (S1SOP), 2) Socionomprogrammet (S1SOC) och 3) Kompletterande socionomutbildning för personer med utländsk examen (S1KSO)

Huvudområde med fördjupning

SNSAA Socialt arbete - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För att vara behörig till kursen krävs att den studerande har godkänt resultat från kurser SQ4111 Socialt arbete, 30 hp, SQ4122 Juridik för det sociala arbetet, 15 hp och SQ4131 Det sociala arbetets teorier, metoder och etik, 15 hp, enligt utbildningsplan för socionomprogrammet vid Göteborgs Universitet eller har motsvarande kunskaper genom godkända studier om minst 60 hp inom närliggande område samt relevant yrkeserfarenhet.

Innehåll

Kursen är en av tre kurser inom profilområdet omsorg, autonomi och delaktighet. Kursen har en konstruktionistisk ansats och fokuserar funktionshinder utifrån sociala, socialpsykologiska och strukturella perspektiv.

Följande teman behandlas

  • historiska och aktuella livsvillkor ur ett livsloppsperspektiv för personer med funktionshinder med särskilt fokus på sociala sammanhang, familjeförhållanden, boendesituation, arbetsliv, sociala relationer samt hälsa
  • samhällets insatser för personer med funktionshinder, de metoder som använts i det sociala arbetet samt aktuell forskning rörande dessa grupper
  • betydelsen av maktdimension klass, etnicitet och kön/genus för det sociala arbetet med personer med funktionshinder 
  • hur våld i nära relationer kan förstås och hanteras i socialt arbete med personer med funktionshinder
  • professionellt förhållningssätt, organisatoriska, juridiska och normativa aspekter på det sociala arbetet med personer med funktionshinder samt yrkesrollen i ett myndighetsutövande perspektiv

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • beskriva och förklara livsvillkor ur ett livsloppsperspektiv för personer med funktionshinder utifrån historiska, psykosociala, samhällspolitiska och socioekonomiska perspektiv
  • redogöra för aktuell forskning inom området funktionshinder med relevans för socialt arbete
  • redogöra för metoder i socialt arbete inom området funktionshinder samt problematisera de organisatoriska och juridiska aspekter som omgärdar området 

Färdigheter och förmåga

  • granska och urskilja olika teoretiska perspektivs betydelse för förståelse av området funktionshinder, med särskilt beaktande av maktperspektiv. Utifrån genomförd granskning redogöra för möjliga konsekvenser på individ- grupp- och strukturell nivå samt för handlingsstrategier i socialt arbete 
  • genomföra utredning och dokumentation i socialt arbete inom området funktionshinder
  • tillämpa barnperspektivet i socialt arbete inom området funktionshinder 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och värdera aktuell forskning inom området funktionshinder med relevans för socialt arbete
  • problematisera och ta ställning till etiskt och professionellt förhållningssätt i socialt arbete inom området funktionshinder med särskilt beaktande av ett klient/brukarperspektiv och egna och samhälleliga värderingar

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursens undervisning består av föreläsningar, men också av seminarier, handledning i samband med utredning samt studiebesök.

Undervisningsspråk: svenska 
Föreläsningar och litteratur på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursen examineras genom 1) en skriftlig individuell hemtentamen, 2) en i smågrupp genomförd skriftlig social utredning samt 3) 6 examinerande seminarier.
Vid frånvaro från maximalt tre examinerande seminarier finns möjlighet att göra en igentagningsuppgift som bestäms i samråd med kursansvarig. Vid frånvaro från fler än tre av dessa tillfällen är igentagning inte tillräcklig utan momentet får göras om vid nästa kurstillfälle.
Hemtentamen bedöms med Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Övrig examination bedöms med enbart Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenterna erbjudas två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år efter det att kursen avvecklats/förändrats.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget Godkänd (G) krävs att lärandemålen uppnåtts samt att studenten deltagit på samtliga obligatoriska moment.

För Väl godkänd (VG) krävs dessutom att studenten visar särskild god förmåga att resonera självständigt, kritiskt och analyserande samt har särskilt god språkbehandling.

Kursvärdering

Kursvärdering sker fortlöpande under kursen genom en dialog med studenterna, vid ett obligatoriskt arbetsplatsmöte samt genom ett särskilt kursutvärderingsprotokoll vid kursens slut. Förändringar av kursens innehåll, litteratur och pedagogik presenteras vid nästa kursintroduktion.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.