Kursplan

Socialpsykologi: Grundkurs

Social Psychology: First Level

Kurs
SC1119
Grundnivå
30 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
SA Samhällsvetenskapliga området 100%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/3862
Ikraftträdandedatum
2026-01-19
Beslutsdatum
2025-11-14
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Socialpsykologi: Klassiska perspektiv, 7,5
Samtida socialpsykologiska perspektiv, 7,5
Vetenskapsteori och introduktion till samhällsvetenskaplig metod, 7,5
Socialpsykologiskt fördjupningsarbete, 7,5

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs. Kursen är en grundkurs på grundnivå.

Huvudområde
Sociologi

Fördjupning
G1N, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Huvudområde med fördjupning

SNSOA Sociologi - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen är en introduktion till den sociologiska socialpsykologins mest centrala teorier och studieområden. I fokus står frågor om identitet, socialisation, avvikelse och vilken roll som emotioner och självpresentation har i vardagliga sammanhang. Kursen behandlar även hur socialpsykologisk kunskap används och påverkar samhällsutvecklingen, och ger en grundläggande orientering i vetenskapsteoretiska frågor samt samhällsvetenskaplig metod.

Delkurser

  1. Socialpsykologi: Klassiska perspektiv (Social Psychology: Classical Perspectives), 7,5 hp
    Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
    Kursens första delkurs behandlar klassiska perspektiv i den sociologiska socialpsykologins historia. Den teoretiska tyngdpunkten i kursen ligger på avvikelse sett ur ett interaktionistiskt perspektiv. Andra centrala ämnen som behandlas är socialisation, makt, karisma och genus. 
  2. Samtida socialpsykologiska perspektiv (Contemporary Social Psychology Perspectives), 7,5 hp
    Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
    Kursens andra delkurs bygger vidare på den första delkursen genom att behandla samtida socialpsykologisk forskning och hur socialpsykologiska teorier och begrepp används för att kunna förstå och förklara socialpsykologiska fenomen och problem. Tema som behandlas är bland annat interaktionsritualer, emotionellt arbete, resonans och social responsivitet.
  3. Vetenskapsteori och introduktion till samhällsvetenskaplig metod (Theory of Science and Introduction to Social Science Methodology), 7,5 hp
    Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
    Kursens tredje delkurs introducerar några centrala vetenskapsteoretiska synsätt inom samhällsvetenskaperna. Kursen tar vidare upp hur problemformuleringar och vetenskapliga frågeställningar bör utformas för att vara möjliga att undersöka empiriskt. Dessutom ger kursen en orientering om några vanliga metoder inom samhällsvetenskaperna, samt betydelsen av etik inom samhällsvetenskaplig forskning.
  4. Socialpsykologiskt fördjupningsarbete (Social Psychology: Minor Theses), 7,5 hp
    Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
    I kursens fjärde och avslutande delkurs skall studenterna med utgångspunkt i den kunskap de tillägnat sig på de tre föregående delkurserna genomföra ett skriftligt fördjupningsarbete, samt presentera detta muntligt, exempelvis genom en digital berättelse.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för vad som utgör ett socialpsykologiska fenomen och problem (1)
  • Redogöra för den socialpsykologiska diciplinens uppkomst och utveckling (2)
  • Urskilja och redogöra för olika klassiska och samtida socialpsykologiska teorier och begrepp. (3)
  • Redogöra för centrala vetenskapsteoretiska synsätt inom samhällsvetenskaperna (4) 
  • Redogöra för olika vetenskapliga metoder som är användbara för att förstå och förklara socialpsykologiska problem (5)
  • Redogöra för forskningsetiska riktlinjer och övervägande och dess konsekvenser för socialpsykologisk forskning (6) 

Färdigheter och förmåga

  • Identifiera socialpsykologiska fenomen och problem (7)
  • Använda centrala vetenskapliga perspektiv för att förstå socialpsykologiska fenomen (8)
  • Självständigt söka och samla in information och data om socialpsykologiska fenomen (9)
  • Tillämpa begrepp och teorier för att förstå och förklara socialpsykologiska problem (10)
  • Identifiera värderingar och maktförhållanden som förekommer inom ett givet socialpsykologiskt område (11)
  • Muntligt och skriftligt förmedla socialpsykologisk kunskap i olika sammanhang och genom olika media (12)
  • Identifiera underliggande vetenskapsteoretiska antaganden i samhällsvetenskaplig forskning (13)
  • Använda sig av vetenskapliga metoder för att förstå och förklara socialpsykologiska problem (14)
  • Använda vetenskaplig språk och formalia (15) 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera och argumentera för vilka begrepp och teorier som är lämpliga vid olika typer av socialpsykologiska analyser (16)
  •  Kritiskt förhålla sig till individ och samhälle mot bakgrund av de socialpsykologiska teorier och metoder som ingår i kursen (17)
  • Reflektera över betydelsen av vetenskapsteoretiska antaganden för samhällsvetenskaplig forskning (18)
  • Värdera socialpsykologisk forskning i relation till forskningsetiska krav (19)

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning på kursen sker främst genom föreläsningar, seminarier, workshops och projektarbeten (eller motsvarande), men även andra undervisningsformer kan förekomma.

Undervisningsspråk: svenska.
Kursmaterial och undervisningslag på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursens fastställda mål prövas enligt följande:

Delkurs 1 prövas mot en individuell skriftlig tentamen.
Delkurs 2 prövas mot en individuell skriftlig tentamen.
Delkurs 3 prövas mot en individuell skriftlig tentamen.
Delkurs 4 prövas mot ett fördjupningsarbete som redovisas både muntligt och skriftligt.

För samtliga delkurser gäller att undervisningsinslag med krav på fysisk närvaro och aktivt deltagande kan komma att ingå. Frånvaro vid sådant obligatoriskt moment kan komma att ersättas med alternativ uppgift.

Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges.

Restriktioner angående användandet av generativ AI anges på lärplattform eller motsvarande. Student är skyldiga att informera sig om gällande regler för examinerande inslag som exempelvis inlämningsuppgifter, seminarieuppgifter och tentamina i den aktuella kursen.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Delkurs 1: För betyget Godkänd krävs att tentamen har bedömts med betyget Godkänd samt att samtliga obligatoriska seminarier har genomförts. För betyget Väl godkänt krävs att samtliga obligatoriska seminarier har genomförts och att tentamen har bedömts med betyget Väl Godkänt.

Delkurs 2: För betyget Godkänd krävs att båda examinationsuppgifter har bedömts med betyget Godkänd samt att samtliga obligatoriska seminarier har genomförts. För betyget Väl godkänt krävs att samtliga obligatoriska seminarier har genomförts och att båda examinationsuppgifter har bedömts med betyget Väl Godkänt

Delkurs 3: För betyget Godkänd krävs att tentamen har bedömts med betyget Godkänd samt att samtliga obligatoriska seminarier har genomförts. För betyget Väl godkänt krävs att samtliga obligatoriska seminarier har genomförts och att tentamen har bedömts med betyget Väl Godkänt.

Delkurs 4: För betyget Godkänd krävs att det skriftliga fördjupningsarbetet och den digitala berättelsen har bedömts med betyget Godkänd samt att samtliga obligatoriska seminarier har genomförts. För betyget Väl Godkänd krävs att det skriftliga fördjupningsarbetet har bedömts med betyget Väl Godkänd och presentationen av fördjupningsarbetet har bedömts med betyget Godkänd samt att samtliga obligatoriska seminarier har genomförts.

Hel kurs: För betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på samtliga delkurser. För betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på minst tre av fyra delkurser samt lägst Godkänd på resterande delkurs.

Kursvärdering

Kursansvarig säkerställer att studenterna bereds tillfälle att göra en skriftlig kursvärdering i anonymiserad form under kursens gång eller i slutet av kursen. I möjligaste mån skall studenterna även beredas möjlighet till muntlig kursutvärdering. En sammanfattning av resultatet, och eventuella förslag på förändringar, skall tillgängliggöras för studenterna och behandlas i samband med kursintroduktionen vid efterföljande kurstillfälle.