Strategi och marknadsföring i ett globalt perspektiv
Strategy and Marketing in a Global Context
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ingår i ekonomie kandidatprogrammet under termin 4 för studenter med företagsekonomi som huvudområde. Kursen ges inte som fristående kurs. Kursen är öppen för inkommande utbytesstudenter.
Medverkande institution
Företagsekonomiska institutionen
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs minst 60 godkända högskolepoäng från ekonomie kandidatprogrammets tre första terminer eller motsvarande.
Innehåll
Alla företag och organisationer, oavsett storlek och bransch, verkar i ett globalt sammanhang. Att leda och utveckla företag handlar idag därför om att kunna analysera och förstå hur globala förändringar sätter ramarna för företagets utveckling och om att kunna dra fördel av förändringar i företagets omvärld. Detta medför att utöver att förstå den underliggande ekonomiska strukturen i en bransch måste ledningen även förstå hur nya och outnyttjade marknadsområden skall kunna skapas för tillväxt.
Kursen tar sin utgångspunkt i teorier och modeller för företags- och marknadsstrategier och hur dessa strategier och aktiviteter möter företagets omvärld. Inledningsvis introduceras och illustreras kursens huvudsakliga teorier och modeller samt hur dessa samspelar med varandra. Därefter introduceras grundläggande begrepp och teorier inom området internationellt företagande och ett ramverk för byggande av företagets systematiska globala omvärldskunskap presenteras. Utgångspunkten är att företag i dagens ekonomi måste bygga en systematisk förståelse för den omvärld i vilken de verkar och hur de påverkas av globala ekonomiska förändringar.
I nästa steg skiftar fokus från företagens globala omvärld till företagsstrategier och särskilt hur företagsstrategier formas i praktiken. Här visas att företagsstrategier formas genom både avsiktliga ledningsdrivna strategiaktiviteter och framväxande aktiviteter som över tid visar sig ha strategisk betydelse, samt att framgångsrika företag lyckas hantera dessa aktiviteter parallellt.
Därpå växlar perspektivet från företagsstrategier till innovativa affärs- och marknadsstrategier, det vill säga hur företag och organisationer kan skapa hållbara och etiska förutsättningar för att konkurrera inom ramen för nya marknadsförutsättningar i en global och digital värld. Här tillhandahålls och avhandlas såväl grundläggande synsätt, teorier, begrepp som modeller, vilka krävs för att affärs- och marknadsstrategier ska kunna formas, värderas och sättas i handling.
I kursen kombineras således insikter från litteratur inom internationellt företagande, företagsstrategi och marknadsföring. Teorier och begrepp från dessa områden diskuteras specifikt i relation till hur de påverkas och formas av globala ekonomiska förändringar och social, ekonomisk och miljömässigt hållbar utveckling.
Under kursens gång arbetar studenterna med ett fall där de tillämpar de olika teorierna och begreppen från litteraturen. Arbetet med fallet diskuteras i seminarier och slutresultatet presenteras i en rapport.
Sammantaget ger kursen en bred förståelse och kunskap kring det internationella företagandets villkor, hur globaliseringen gör att företagsledare ställs inför nya etiska utmaningar, samt hur företag och organisationer kan konkurrera och skapa innovativa förutsättningar för att utvecklas.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. beskriva och förklara grundläggande begrepp och teorier inom områdena internationellt företagande, marknadsstrategi och företagsstrategi,
2. beskriva och förklara empiriska tillämpningar inom områdena internationellt företagande, marknadsstrategi och företagsstrategi,
Färdigheter och förmåga
3. analysera marknadsstrategier och strategiarbete i ett globalt perspektiv,
4. tillämpa grundläggande kvalitativa och kvantitativa metoder, diskutera resultat och dra slutsatser om hur företag agerar i relation till internationellt företagande, marknadsstrategi och företagsstrategi,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
5. resonera kritiskt och självständigt kring etiska, ekonomiska, sociala och ekologiska hållbarhetsutmaningar som hänger samman med näringslivets globalisering.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Föreläsningar, seminarier, deltagande i en temadag med fokus på hållbar utveckling samt deltagande i exkursion. Det är obligatorisk närvaro på seminarierna, exkursionen och hållbarhetsdagen. Hållbarhetsdagen gäller endast studenter antagna till en programutbildning vid Handelshögskolan.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Mål 1 examineras genom en individuell skriftlig tentamen.
Mål 2 examineras genom skriftlig gruppinlämning, individuell skriftlig tentamen och exkursion.
Mål 3, 4 och 5 examineras genom skriftlig gruppinlämning samt deltagande på seminarier. Mål 5 examineras också genom deltagande i hållbarhetsdagen Sustainability day – Responsibility.
Frånvaro från obligatoriska moment kan ersättas med alternativa uppgifter.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).
Godkänt krävs på samtliga enskilda examinationsformer. En underkänd gruppinlämning kan kompletteras till ett godkänt betyg. Kursbetyget avgörs av en sammanvägning av resultatet på den skriftliga tentamen och gruppinlämningen.
Kursvärdering
Efter avslutad kurs genomförs en kursvärdering i enlighet med de rutiner som fastställts för ekonomie kandidatprogrammet. Resultatet av värderingen, samt eventuella förändringar av kursen som följer av denna, kommuniceras till de studenter som deltagit i värderingen samt till de som är antagna till nästa kurstillfälle.
Övriga föreskrifter
Handelshögskolan har en policy för användning av generativ AI och liknande verktyg. Tillämpningen av denna policy, samt kurspecifika anvisningar för den aktuella kursen, publiceras på kursens lärplattform.