Litteraturlista

Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisningen för speciallärare

Further Development and Analysis of Quality in Teaching for Special Education Teachers

Kurs
VAK120
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Vårtermin 2026 (2026-01-19)
Beslutsdatum
2025-10-20

GU 2025/3784

Obligatorisk litteratur

Bjørndahl, C. R. P. (2018). Det värderande ögat. Liber. (ca 150 sidor)

Holmqvist, M. (2024). Specialdidaktik för innehållsinkluderande undervisning. Gleerups. (kap. 2, 3, 4, 6 och 15; ca 100 sidor)

Håkansson, J., & Sundberg, D. (2020). Utmärkt undervisning: Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Natur & Kultur. (kap. 2, 3, 4 och 6; ca 100 sidor)

Kullberg, A., Ingerman, Å., & Marton, F. (2024). Planning and analyzing teaching using the variation theory of learning. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003194903 (122 sidor)

Leifler, E. (2023). Specialdidaktik: En breddad undervisningsrepertoar för och med dina elever. Liber. (kap. 1, 5, 6, 7 och 8; ca 100 sidor)

Perry, T., Lea, R., Jørgensen, C. R., Cordingley, P., Shapiro, K., & Youdell, D. (2021). Cognitive science in the classroom. Education Endowment Foundation (EEF). https://educationendowmentfoundation.org.uk/education-evidence/evidence-reviews/cognitive-science-approaches-in-the-classroom (ca 50 sidor)

Skolforskningsinstitutet. (2022). Erfarenheter av att använda forskning för undervisning – tillvägagångssätt, möjligheter och utmaningar. Skolforskningsinstitutet fördjupar 2022:01. Skolforskningsinstitutet. https://www.skolfi.se/wp-content/uploads/2022/03/Erfarenheter-av-att-anvanda-forskning-for-undervisning-NY.pdf (29 sidor)

Tengberg, M., & Wejrum, M. (2021). Observation och återkoppling med fokus på utvecklad undervisning: Professionsutveckling med hjälp av PLATO. Acta Didactica Norden, 15(1). https://doi.org/10.5617/adno.7985 (22 sidor)

Obligatorisk valbar litteratur

Andersson, U. B., Danielsson, H., Nordström, T., & Gustafson, S. (2025). Reading development following forward-looking assessments providing recommendations to teachers. Education Sciences, 15(5), 581. https://doi.org/10.3390/educsci15050581 (17 sidor)

Andersson, A. L., Klang, N., & Östlund, D. (2025). What are priorities and didactic choices of teachers at schools for Swedish students with intellectual disability?—A study of teacher-initiated professional development in a Swedish context. Education Sciences, 15(2), 122. https://doi.org/10.3390/educsci15020122 (17 sidor)

Fredriksson, K., Envall, I., Bergman, E., Fundell, S., Norén, E., & Samuelsson, J. (2017). Klassrumsdialog i matematikundervisningen: Matematiska samtal i helklass i grundskolan. Skolforskningsinstitutet. (58 sidor)

Lindström-Sandahl, H., Samuelsson, J., Danielsson, H., Samuelsson, S., & Elwér, Å. (2024). A randomized controlled study of a second grade numeracy intervention with Swedish students at-risk of mathematics difficulties. British Journal of Educational Psychology, 94(4), 1052–1071. https://doi.org/10.1111/bjep.12705 (20 sidor)

Samuelsson, J., Åsberg Johnels, J., Holmer, E., Palmqvist, L., Heimann, M., Reichenberg, M., & Thunberg, G. (2024). “To have a plan”: Teachers’ perceptions of working with a literacy instruction combining phonics and comprehension applications for students with intellectual disability and communication difficulties. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 19(8), 3039–3049. https://doi.org/10.1080/17483107.2024.2340094 (11 sidor)

Skolforskningsinstitutet. (2017). Digitala lärresurser i matematikundervisningen: Delrapport skola. Systematisk översikt 2017:02 (1/2). Skolforskningsinstitutet. (111 sidor)

Skolforskningsinstitutet. (2019). Läsförståelse och undervisning om lässtrategier. Systematisk översikt 2019:02. Skolforskningsinstitutet. (105 sidor)

Skolforskningsinstitutet. (2025). Undervisning med elever med IF – delaktighet och lärande. Systematisk forskningssammanställning 2025:02. Skolforskningsinstitutet. https://www.skolfi.se/forskningssammanstallningar/systematiska-forskningssammanstallningar/undervisning-med-elever-med-if/ (76 sidor)

von Börtzell-Szuch, D., & Vuorenpää, S. (2022). Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov. Gleerups Utbildning AB. (ca 100 sidor)