Verksamhetsförlagd utbildning 2 för ämneslärare
Teaching Practice 2 for Teachers in Secondary School and Upper Secondary School
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan ingå i följande program: 1) Kompletterande pedagogisk utbildning (L1KPO)
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på kursen LKVU11/LKVU12 Verksamhetsförlagd utbildning 1 för ämneslärare, 7,5 hp.
Innehåll
Lärarprogrammets examensmål pekar ut en rad kompetenser och förmågor av betydelse för läraryrket: ämneskunskaper, didaktiska kunskaper, förmåga till reflektion och självreflektion, empati och kommunikativ förmåga, förmåga till såväl självständighet som samarbete, ledarskapsförmågor, kunskap i ämnesdidaktik inklusive metodik, med flera. Den verksamhetsförlagda delen av utbildningen är den arena där studenten kan utveckla en handlingskompetens inom de områden som finns beskrivna i examensmålen. Studenten skall under kursen integrera och vidareutveckla kunskaper från tidigare kurser.
VFU-kurserna inrymmer tre former av VFU: undersökande, genomförande och syntetiserande. Dessa olika former kompletterar varandra, men tyngdpunkten förskjuts under utbildningens tre VFU-kurser från först undersökande via mer av genomförande till ett större mått av syntetiserande arbete, vilket innebär att kunskaper och förmågor från hela utbildningen sätts samman till en helhet.
VFU-kurs 2: Genomföra, utvärdera och ompröva sin egen undervisning
Under denna VFU-kurs är fokus i ökad grad på att genomföra egen undervisning och utvärdera den. Utifrån handledning och egna reflektioner utvecklar och omprövar studenten sin undervisning. Studenten förväntas i ökad grad delta i den dagliga verksamheten och ta ansvar för undervisning motsvarande ungefär en fjärdedel av en heltidstjänst på VFU-skolan. Studenten behöver tid för att planera, genomföra och utvärdera denna undervisning, men ska även fortsätta observera sina handledares praktik och delta i yrkets övriga moment i så hög utsträckning som är möjligt. Under VFU2 kan det till exempel gälla att delta i arbetsplatsträffar eller i möten med vårdnadshavare. På VFU-skolan skall det finnas utrymme för dialog om studentens iakttagelser, planering och genomförande av egen undervisning. Under denna kurs skall studenten utveckla ett eget pedagogiskt ledarskap.
VFU-handledaren spelar under kursens gång fortsatt en viktig roll som stöd och handledare. Handledningen under denna kurs ska fokuseras på lärares ledarskap, ämnesdidaktik och hur man arbetar med sociala relationer och konflikthantering. VFU- handledaren ger även underlag för bedömning till VFU-kursläraren.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- leda pedagogisk verksamhet så att det finns goda förutsättningar för lärande,
- på ett självständigt sätt planera, genomföra och utvärdera undervisning utifrån styrdokument, ämnesteori och didaktisk forskning,
- beskriva, reflektera och diskutera undervisning med fokus på ämnesdidaktik och lärares arbete med konflikthantering och sociala relationer,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och skolans personal.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursens genomförande sker till största delen på studentens VFU-skola. Det tillkommer kursintroduktion och praxisseminarium.
Examinationsformer
- Examinerande besök av VFU-kurslärare där en av studenten genomförd lektion observeras. Efter genomförd lektion sker ett samtal då studenten problematiserar den genomförda lektionen i relation till sin planering och didaktiska val.
- Praxisseminarium
- Skriftlig inlämningsuppgift
- Underlag från VFU-handledare
- Godkänd närvaro på VFU
Vid underkänd på det examinerande besöket sker omexamination vid en kommande ordinarie kursperiod. I samband med det krävs på nytt godkänt även på övriga former för bedömning som finns angivna ovan.
Om närvarokravet inte bedöms som uppfyllt kan studenten behöva göra kompletteringar enligt anvisningar.
Examinator kan i samråd med berörd handledare besluta att underkänna student under pågående VFU i de fall studenten uppvisar sådana brister att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada sig själv eller någon annan person fysiskt eller psykiskt.
Vid underkänd VFU erbjuds endast ytterligare ett tillfälle till VFU. Student som blivit underkänd vid två tillfällen kan söka dispens hos kursansvarig institution.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§). Student har på aktuell kurs rätt till byte av examinator, om det är praktiskt möjligt, efter att ha underkänts på det examinerande besöket.
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För betyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer. Det är i huvudsak vid det examinerande besöket med efterföljande samtal som studenten ges möjlighet att visa fördjupade kvaliteter. Dessa kvaliteter kan därutöver utvecklas och synliggöras vid praxisseminarium, i den skriftliga inlämningsuppgiften samt stödjas av underlag från VFU-skolan. Betyget Väl godkänd är en sammanvägning av alla examinationer i kursen, men det examinerande besöket väger tyngst.
Kursvärdering
I samband med avslutning av kurs utvärderas kursen skriftligt och anonymt. Resultatet av kursvärdering görs tillgängligt för studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.