Strategi
Strategy
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en obligatorisk kurs inom Digitalt ledarskap masterprogram.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Kandidatexamen 180 hp inklusive examensarbete (självständigt arbete) om minst 15 hp eller motsvarande.
Engelska 6/Engelska B eller motsvarande.
Innehåll
Strategifältet har utvecklats mycket under de senaste decennierna, ofta med nya paradigm som gör de gamla föråldrade. Digitaliseringen innebär en ny uppsättning utmaningar. Informationstekniken har omvandlats från en stödjande, kostnadsgenererande funktion till själva grunden för organisationsstrategi. Kursen introducerar studenterna till utvecklingen av strategi som ett begrepp och den växande rollen för digital inom strategi. Kursen lär studenterna att analysera strategiska utmaningar och använda strukturerade metoder för att hantera dem. Kursen bygger på begrepp från föregående kurser - Teknologi, Plattformar, Infrastruktur, Organisering och Styrning - och hjälper studenter att tillämpa dessa på den strategiska analysen. Syftet med denna kurs är att hjälpa studenter att koppla samman begrepp och teorier från de tidigare kurserna och använda dessa för att skapa och analysera strategier. Kursen förbereder också studenterna för Projekarbete, del 2 och utrustar dem med verktyg för att hantera strategiska utmaningar i en fallorganisation.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- diskutera och jämföra viktiga strategiansatser, såsom strategisk planering, strategy-as-practice och options thinking;
- diskutera och förklara övergången från att se IT som ett sätt att höja konkurrenskraften till att se IT som en strategisk kärnkomponent;
Färdigheter och förmåga
- analysera och kategorisera vanliga digitala strategiproblem;
- tillämpa strukturerade metoder för att skapa lösningar på strategiska problem i organisationer;
- argumentera för och emot specifika strategiska tillvägagångssätt baserat på kontexten;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- jämföra olika strategier och deras lämplighet för ett specifikt sammanhang;
- utvärdera strategisk potential för framväxande digital teknik;
- kritiskt utvärdera befintliga digitala strategier.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen ges i form av föreläsningar, studentledda seminarier och falldiskussioner. En blandning av campus- och online-undervisning används. Kursen ämnar att leverera omfattande formativ såväl som summativ bedömning. För detta ändamål förväntas studenter delta aktivt och bidra till sitt eget och andra studenters lärande.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
En övergripande bedömning görs baserat på tre komponenter:
- Veckovisa uppgifter - Studenterna får uppgifter att slutföra relaterade till veckans innehåll.
- Fallrapporter - Studenterna lämnar in fallrapporter baserat på de fall som diskuterats under kursen. Rapporterna ska inkludera föreslagna lösningar på problemställningen samt reflektioner över studentens individuella lärande.
- Individuell skriftlig tentamen.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För att få godkänt på hela kursen krävs att studenten är godkänd på var och en av de tre komponenterna.
Kursvärdering
Efter avslutad kurs ska studenterna ges möjlighet att göra en kursvärdering elektroniskt. Resultatet av kursvärderingen ska göras tillgängligt för studenterna. Vid nästkommande kurstillfälle ska sammanställningen av senast utförda kursvärdering presenteras, inklusive eventuella genomförda eller planerade åtgärder.