Speciella ämnen i programvaruteknik
Special topics in software engineering
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan ingå i följande program:
- Software engineering and management, mastersprogram (N2SOF)
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För att vara behörig till kursen ska studenten ha avklarat minst 7,5 hp i programvaruteknik.
Följande kunskapsnivå i Engelska krävs; Engelska 6/Engelska B eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOELF, IELTS.
Innehåll
Området programvaruteknik utvecklas snabbt, med ny teknik, nya utvecklingsmetoder och organisatoriska processer som dyker upp regelbundet. Denna kurs är en kurs i seminariestil avsedd att ge studenterna möjlighet att utforska ämnen inom området programvaruteknik.
Varje gång kursen hålls kommer den att fokusera på ett specifikt ämne valt av examinator, vilket kommer att meddelas i förväg på Canvas-sidan för masterprogrammet.
Kursen kommer i första hand att bestå av seminarier, ledda av lärare, praktiker, forskare och studenter. Eleverna kommer att välja aspekter av kärnämnet för att utforska i detalj, vilket kulminerar i en presentation och en rapport om de valda aspekterna.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Beskriva befintliga tekniker, verktyg och metoder inom programvaruteknik och deras relation till presenterad forskning
- Sammanfatta och kontrastera aktuell relevant programvaruteknisk forskning
Färdigheter och förmåga
- Läs forskningsartiklar om programvaruteknik, presentera deras innehåll och diskutera kritiskt den presenterade motivationen, forskningsdesignen och resultaten
- Undersök ny kunskap inom programvaruteknik och relatera den till tidigare kunskaper såväl som kunskaper som presenteras i denna kurs
- Identifiera meningsfulla framtida tillägg för programvaruteknisk forskning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Bedöma begränsningarna i toppmodern forskning inom programvaruteknik
- Bedöm potentiella fördomar och etiska frågor som påverkar programvaruteknisk forskning
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Denna kurs genomförs i form av ett litteraturseminarium, som kombinerar läsning av forskningspublikationer och annan relevant litteratur, presentationer från studenter, praktiker och forskare samt diskussioner.
Studenterna kommer att utforska, i detalj, aspekter av kärnämnet för den instansen av kursen och kommer att utbilda andra studenter om dessa aspekter. Baserat på denna utforskning kommer de att ta fram en skriftlig rapport.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Kursen bedöms baserad på studentens skriftliga rapport och individuell presentation. Dessutom kommer aktivt deltagande och bidrag till diskussioner (t.ex. som opponent till ett seminarium) att användas som en del av det slutgiltiga kursbetyget.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
Inlämningsuppgifter, 7,5 hp
Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U).
För att bli godkänd på kursen krävs godkänt betyg på både rapport och presentation. Slutbetyget i kursen bestäms utifrån betygen på rapport, presentation och deltagande.
Kursvärdering
Kursen utvärderas genom möten, både under och efter kursen, mellan lärare och studentrepresentanter. Ett anonymt skriftligt frågeformulär skickas även ut till studenterna efter kursens slut. Resultaten av utvärderingarna används för att förbättra kursinnehållet och som indikation till vilka delar som skulle kunna läggas till, tas bort, förbättras eller ändras.
Övriga föreskrifter
Kursen är samläst med Chalmers.