Speciallärarutbildning med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning. Ingår i Lärarlyftet
Special Teacher Programme with specialisation in Intellectual Disability, government CPD initiative for teachers
Om utbildningsplanen
Syfte
Syftet med utbildningen är att, inom Lärarlyftet, utbilda speciallärare med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning.
Profil:
Utbildningen av speciallärare vid Göteborgs universitet tar sin utgångspunkt i ett interaktionistiskt perspektiv, vilket också är i överensstämmelse med de svenska lagar och internationella konventioner och överenskommelser som Sverige ratificerat (FN-konventionen om Mänskliga rättigheter, FN-konventionen om Barnets rättigheter, Salamancadeklarationen samt WHO:s International Classification of Functioning, Disability and Health). Specialpedagogisk verksamhet kännetecknas såväl historiskt som i nutid av olika värderingar, ideologier och forskningstraditioner. Man kan grovt indela dessa i tre olika perspektiv: ett individperspektiv, ett samhällsperspektiv och ett interaktionistiskt perspektiv. Vilken ideologi som dominerat har varierat med tiden. Individperspektivet tar sin utgångspunkt i enskilda individer och deras svårigheter och fokus riktas mot funktionsnedsättningar, orsaker, diagnoser och anpassning. I motsats till detta kan samhällsperspektivet förstås som att funktionsnedsättning i hög grad är en social konstruktion medan det interaktionistiska perspektivet utgår från att de två förstnämnda perspektiven samspelar i pedagogiska sammanhang. Det kan förstås som att individspecifika faktorer har betydelse men att den sociala konstruktionen samtidigt utgör ett ramverk, vilket innebär att man i pedagogiska sammanhang ska ta hänsyn till såväl individens förutsättningar som den sociala kontext han/hon är en del av.
Behörighetskrav
Särskild behörighet för utbildningen har den med avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen som krävs för att få undervisa enligt förordning (SFS 2011:326). Därutöver krävs det att den sökande har en anställning inom skolväsendet.
Utbildningen ges som uppdragsutbildning enligt förordning (SFS 2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare och för den sökande krävs godkännande från skolhuvudmannen. Detta styrks genom blanketten ”Huvudmannens godkännande".
Inom programmet gäller särskilda förkunskapskrav för tillträde till kurs. De särskilda förkunskapskraven framgår av respektive kursplan. Kursansvarig institution kontrollerar att student uppfyller de särskilda förkunskapskrav som gäller för tillträde till respektive kurs i programmet.
Innehåll
Innehållet behandlar olika perspektiv och teorier på stödjande och utvecklande arbete för barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning i olika pedagogiska verksamheter. I detta sammanhang belyses olika aspekter som har betydelse för individers lärande och delaktighet. Aspekterna kan vara socioemotionella, kognitiva, fysiska och kommunikativa, liksom sociokulturella, didaktiska, samhälls- och organisationsaspekter samt demokrati- och likvärdighetsaspekter.
Grundutbildningen bildar bas för vilka verksamheterna kan vara. Vidare belyses specialpedagogikens funktion i ett utbildningsperspektiv, såväl historiskt som nutida i både nationella och internationella sammanhang, liksom betydelsen av samverkan med avseende på individers utveckling och lärande. Innehåll om samtalets betydelse och rådgivande funktion för barns och elevers lärande är ett av flera väsentliga områden i utbildningen. Samtalets funktion inkluderar även andra yrkesprofessionella samt vårdnadshavare.
Andra områden som behandlas är pedagogisk differentiering och extra anpassningar. Pedagogiska utredningar och pedagogisk dokumentation, där i synnerhet åtgärdsprogram praktiseras i relation till specialiseringen. Uppföljning och utvärdering samt utveckling av lärmiljöer inom områdena skrivning, läsning eller matematik samt av lärmiljöer för barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning belyses vidare i ett specialpedagogiskt perspektiv. Innehållet behandlas med utgångspunkt i de olika områdenas aktuella och historiska, didaktiska vetenskapliga grund såväl som till specialpedagogisk tvärvetenskapliga grund. Samband relateras även till beprövad erfarenhet och egna behov av ytterligare kunskap i syfte att utveckla den kommande yrkesidentiteten.
Utbildningen innehåller fältstudier, vilket ingår som delar i kurserna. De syftar i huvudsak till att samla empiri och har både undersökande och genomförande karaktär och bearbetas i den högskoleförlagda delen av utbildningen.
Upplägg
Speciallärarutbildning med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning. Ingår i Lärarlyftet, ges på avancerad nivå med distansinslag. Utbildningen ges på halvfart och omfattar två olika men relaterade studieområden:
• studier dels inom det specialpedagogiska kunskapsområdet, dels inom specialiseringen intellektuell funktionsnedsättning
• fältstudier
Student ska följa studiegången i den ordning som studiegången föreskriver.
Samtliga kurser i programmet är obligatoriska.
LLU101 Specialpedagogik - lärande i ett samhällsperspektiv, 15 hp
LLU201 Specialpedagogik - samverkan och individers utveckling, 15 hp
LLI302 Teoretiska perspektiv på språk- och begreppsutveckling i relation till intellektuell funktionsnedsättning, 15 hp
LLI402 Lärande och kunskapsutveckling hos barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning, 15 hp
LLU501 Specialpedagogik - Vetenskapsteori och metod, 15 hp
LLI602 Examensarbete inom Speciallärarprogrammet med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning, 15 hp
Mål
Generella mål för speciallärarexamen
Omfattning
Speciallärarexamen med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning uppnås efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 90 högskolepoäng. Det ställs också krav på avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen.
För speciallärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som speciallärare för barn och elever i behov av särskilt stöd.
Kunskap och förståelse
För speciallärarexamen ska studenten
• visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
• visa kunskap om barn och elever i behov av särskilt stöd i ett historiskt perspektiv,
• visa kunskap om funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska funktionshinder,
• visa fördjupad kunskap om barns och elevers språk- och begreppsutveckling och stimulans av denna,
• visa fördjupade kunskaper om bedömningsfrågor och betygssättning, och
• visa fördjupad kunskap om barns och elevers utveckling och lärande och visa kunskap om utveckling och lärande hos barn och elever med funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter, samt fördjupad kunskap om barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning och deras allsidiga kunskapsutveckling i relation till undervisningsämnen eller ämnesområden.
Färdighet och förmåga
För speciallärarexamen ska studenten
• visa förmåga att kritiskt och självständigt ta initiativ till, analysera och medverka i förebyggande arbete och bidra till att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer,
• visa förmåga att delta i arbetet med att utforma och genomföra åtgärdsprogram för enskilda elever i samverkan med berörda aktörer samt förmåga att stödja barn och elever och utveckla verksamhetens lärmiljöer,
• visa förmåga att vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör lärande och kunskapsutveckling hos barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning,
• visa förmåga att självständigt genomföra uppföljning och utvärdering samt leda utveckling av det pedagogiska arbetet med målet att kunna möta behoven hos alla barn och elever,
• visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt genomföra pedagogiska utredningar och analysera svårigheter för individen i de lärmiljöer där barnet eller eleven får sin undervisning och vistas under förskole- eller skoldagen, och
• visa fördjupad förmåga till ett individanpassat arbetssätt för barn och elever i behov av särskilt stöd. Värderingsförmåga och förhållningssätt För speciallärarexamen ska studenten
• visa självkännedom och empatisk förmåga,
• visa förmåga att inom det specialpedagogiska området göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
• visa förmåga att identifiera etiska aspekter på eget forsknings- och utvecklingsarbete,
• visa insikt om betydelsen av samarbete och samverkan med andra skolformer och yrkesgrupper, och
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För speciallärarexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.
I examensbeviset ska det anges för vilken eller vilka verksamheter utbildningen är avsedd. Där ska också utbildningens specialisering intellektuell funktionsnedsättning anges. För speciallärarexamen ska också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.
Hållbarhetsmärkning
Övriga föreskrifter
Betyg
Programmets kurser har tregradig betygsskala (Underkänd, Godkänd och Väl godkänd).
Uppföljning och utvärdering
Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.
Övergångsbestämmelser
Studenter har i vissa fall rätt att tillgodoräkna tidigare högskolestudier och yrkeserfarenhet i enlighet med bestämmelserna i 4 § förordningen (2007:223) om uppdragsutbildning för lärare och förskollärare. Valideringen och eventuella tillgodoräknande resulterar i en individuell studieplan för varje deltagare.
Platsgaranti
Studenter som i normal takt och i den ordning som studiegången föreskriver följer Speciallärarutbildning med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning. Ingår i Lärarlyftet har platsgaranti inom programmet. Platsgarantin är generell, vilket innebär att studenten har platsgaranti på samtliga av programmets kurser.