Somalisk grammatik och språkvetenskap 2
Somali Grammar and Linguistics 2
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på SO1221 eller motsvarande.
Undantag ges från kravet på svenska för grundläggande behörighet.
Innehåll
Kursen ger fördjupade teoretiska kunskaper inom somalisk språkvetenskap med fokus på särskilt intressanta delar av fonetik, fonologi, morfologi, syntax och semantik. Som bakgrund läses någon allmänlingvistisk text om varje företeelse, varpå situationen i somaliskan studeras genom läsning av vetenskapliga artiklar och viktiga referensverk om språket i fråga. Den studerande utarbetar självständigt några korta jämförande översikter över olika rådande synsätt i den somaliska beskrivningen av de studerade frågorna. Översikterna presenteras och diskuteras på seminarier under kursens gång.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• redogöra teoretiskt för viktiga delar av den somaliska grammatiken, liksom för de språkvetenskapliga begrepp, teorier och metoder som behandlats på kursen;
• visa god kännedom om viktiga verk som behandlar somalisk språkvetenskap;
Färdigheter och förmåga
• tillägna sig innehållet i vetenskapliga artiklar om somalisk språkvetenskap;
• identifiera, undersöka, diskutera och dra slutsatser – både muntligt och skriftligt – om språkvetenskapliga problem med relevans för somaliskan genom att inhämta och analysera information från olika källor;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• anta ett kritiskt och problematiserande förhållningssätt till grammatikbeskrivning;
• genomföra uppgifter inom givna tidsramar.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen ges som nätkurs. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och skriftliga och muntliga uppgifter på Göteborgs universitets lärplattform.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Kursen examineras under kursens gång genom obligatoriska uppgifter och vid kursens slut genom en skriftlig tentamen.
Student som blivit underkänd i ett delmoment ges möjlighet till förnyat prov. Vid inlämningsuppgifter kan möjlighet till komplettering komma att erbjudas för att uppnå betyget godkänt. En sådan komplettering ska då göras inom utsatt tid (vanligtvis fem arbetsdagar efter att resultatet meddelats), annars rapporteras betyget underkänt.
Student som godkänts i ett delprov får inte undergå förnyat prov för högre betyg. Den studerande har inte heller rätt att återkalla inlämnat prov och på så sätt undgå att betygsättas.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget VG på hela kursen krävs betyget VG på sluttentamen.
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Likabehandlingsaspekter skall beaktas i innehåll, litteratur, undervisning och utvärdering.
För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, webbkamera och stabil bredbandsuppkoppling.