Sociala medier och samhälle
Social Media and Society
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en introduktionskurs på avancerad nivå. Den är obligatorisk inom Master in Communication (N2CMN).
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen, 180 hp eller motsvarande, samt språkkunskaper motsvarande Engelska B/Engelska 6.
Innehåll
Denna kurs undersöker relationen mellan sociala medier och samhället. Syftet är attfördjupa studenternas förståelse för hur sociala medier formar, och formas av, olikaaspekter av samhället. Kursen utgår från ett brett spektrum av teoretiska perspektivsåsom digital retorik, mediakognition och multimodal kommunikation, för attundersöka innehållet i och användningen av sociala medieteknologier, samt även derasolika format. I synnerhet kommer kursen att utforska sambandet mellansociala medieteknikers framträdande möjligheter och en användares identitet ochsociala relationer. Vi kommer också att undersöka effekterna av sociala medier genomatt sätta dem i samband med bland annat hållbarhet, desinformation och politisktengagemang.
Genom problembaserat lärande kommer studenterna att förses med färdigheter attsjälvständigt närma sig komplexa, verkliga frågor. I processen kommer de att användaproblemlösningsmetoder effektivt, systematiskt presentera forskningsresultat ochkritiskt utvärdera de teoretiska och metodologiska tillvägagångssätt som de användersig av. Vid slutet av kursen kommer de att ha en föreställning om hur framväxandeteknologier och den kontinuerliga utvecklingen av sociala medier potentiellt kan leda tillåtgärder för social förändring.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa förståelse för sociala mediers inverkan på olika sociala frågor;
Färdigheter och förmåga
- analysera innehåll i och användningar av sociala medier, samt även deras olika
format, med hjälp av relevanta teorier och metoder; - tillämpa relevanta teorier och metoder för att utforska hur sociala medieteknikeromformar frågor om identitet, relation, gemenskap och offentlighet;
- systematiskt genomföra och skriva ett forskningsprojekt med välformuleradefrågor, argument, analyser och tolkningar;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska konstruktionen av digital retorik i sociala medier;
- värdera användningen av sociala medier för nyhetsdistribution, politisktengagemang och kommunikation av vetenskap och hälsa, med stöd av relevantateorier och metoder.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen ges genom föreläsningar och workshops. I föreläsningar introducerashuvuddelen av kursinnehållet. I workshops ges studenterna möjlighet att diskuterafrågeställningar som de teorier och metoder som behandlas i kursen relaterar till.
Examinationsformer
Kursen examineras genom ett grupparbete, inklusive gruppredovisningar och skriftligauppgifter (4,5 hp), en individuell inlämningsuppgift (2 hp) och ett bidrag till en seminariediskussion (1 hp).
Deltagande i ett obligatoriska seminarium krävs för att bli godkänd på denna kurs. I seminariet presenterar studenterna ämnen och innehåll som är väsentliga för att utföra den individuella uppgiften. En student som missar seminariet måste genomföra en kompensationsuppgift.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Betygsskalan för bidraget till en seminariediskussion är: Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betygsskalan för den individuella uppgiften är: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Betygsskalan för grupppresentationen är: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För att få godkänt på hela kursen ska studenten få godkänt (G) på bidraget till seminariediskussionen, godkänt (G) på den individuella inlämningsuppgiften och godkänt (G) på grupparbetet. För att få väl godkänt (VG) på hela kursen ska en student få Väl Godkänt (VG) på den individuella inlämningsuppgiften, samt godkänt (G) på bidraget till seminariediskussionen och grupparbetet.
Kursvärdering
Efter avslutad kurs ska studenterna ges möjlighet att anonymt delta i en kursvärdering. Resultaten av utvärderingen och eventuella förändringar av kursen till följd av kursutvärderingen kommer att delas med studenter som deltagit i utvärderingen och nya studenter i början av nästa kurs.
Dessutom kommer kursansvarig att genomföra en informell halvtidsutvärdering under kursen, vilket kommer att ge kursansvarig möjlighet att inkludera studenternas feedback under den andra halvan av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kursen TIA066 Communication:Communication Technology.