Kursplan

Skoljuridik och myndighetsutövning

School Law and Exercise of Public Authority

Kurs
REP011
Avancerad nivå
10 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/772
Ikraftträdandedatum
2025-03-17
Beslutsdatum
2025-03-07
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Skoljuridik och myndighetsutövning, 10 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som uppdragsutbildning.
Kursen är en obligatorisk kurs i rektorsprogrammet som är en statligt reglerad befattningsutbildning för personer som har anställning som rektor, biträdande rektor och personer som har motsvarande ledningsfunktioner i statligt reglerade och läroplansstyrda verksamheter (SFS 2011:183).

Medverkande institution

Juridiska institutionen

Huvudområde med fördjupning

UNPEU Pedagogik med inriktning mot utbildningsledarskap - AXX Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Ämnesgrupp

Pedagogik

Behörighetskrav

För tillträde till kursen gäller att den sökande innehar tjänst som rektor eller motsvarande ledningsfunktion i skola, förskola och fritidshem. En skolhuvudman ska anmäla till Skolverket vilka rektorer eller annan personal med motsvarande ledningsfunktioner som ska genomgå befattningsutbildningen.

Innehåll

Inom kursen skoljuridik och myndighetsutövning behandlas de rättsliga förutsättningar för verksamheten som anges i de lagar, förordningar och andra styrdokument som reglerar verksamheten i förskola och skola. Kursen skall stärka rektors kompetens för
att bedöma, argumentera och lösa rättsliga problem, samt för myndighetsutövning. Kursen ska bidra till att rektorn med stöd av lagar, förordningar och andra styrdokument verkar för barn och elevers rätt till en likvärdig och rättssäker utbildning.

Kursen ska belysa rektorns ansvar och mandat som chef och pedagogisk ledare, särskilt vad gäller rektorns ansvar enligt läroplanerna samt identifiera frågor som berör arbetsrättsliga perspektiv, som chef för lärare och övrig personal.

Kursen behandlar rättssystemets uppbyggnad, stats- och förvaltningsrättsliga principer och etiska perspektiv. Kursen belyser även på vilka sätt skolväsendet styrts och utformats såväl historiskt som i nutid. Utöver detta behandlar kursen frågor om vad det
innebär att arbeta i en politiskt styrd verksamhet och att leda verksamhet i styrningen mellan stat och huvudman.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för rektors ansvarsområde enligt lagar, förordningar och andra
    styrdokument, samt i relation till stat och huvudman

Färdigheter och förmåga

  • identifiera, analysera, bedöma och lösa rättsliga problem i praktiskt förekommande situationer och sammanhang med hjälp av rättskällor för att kunna fatta juridiskt grundade beslut
  • förklara och kommunicera hur verksamheten kan organiseras så att alla barn och elever ges det stöd och den stimulans de behöver i enlighet med skollagen och andra författningars krav

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • jämföra och problematisera olika handlingsvägar i rektorsuppdraget utifrån etiska perspektiv
  • göra välgrundade avvägningar och bedömningar utifrån lagar och förordningar för en likvärdig och rättssäker utbildning för barn och elever

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursens undervisning sker huvudsakligen på internat i form av föreläsningar, seminarier och grupphandledning. Vissa moment sker på distans med digitala verktyg.
Ett bärande moment i kursen är en rättslig granskning av den egna verksamheten.

Undervisningsspråk: svenska
Undervisningsinslag och kurslitteratur på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursen examineras genom en skriftlig individuell uppgift.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att erhålla betyget godkänd (G) på genomgången kurs krävs att studenten med godkänt resultat genomfört samtliga moment som utgör grund för examination. Dessutom ska den skriftliga examinationsuppgiften ha ett språk, en referenshantering och en precision som utgår från vetenskaplig praxis.

Kursvärdering

Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och genomförs i slutet av kursen genom en individuell skriftlig enkät på kursens lärplattform. Resultat och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas till de studenter som genomförde kursvärderingen samt till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Nätbaserad information och kommunikation via lärplattform används och tillgång till dator med internetuppkoppling krävs.