Självständig arbete i arbetsterapi (examensarbete)
Bachelor thesis in Occupational therapy
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ingår som grundkurs i arbetsterapeutprogrammets tredje år.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Arbetsterapeutprogrammet (V1ARB) och 2) Arbetsterapeutprogrammet (V1ARP)
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs godkänd i kurserna ARB111 Aktivitet och vardagsliv, ARB112 Vetenskaplig teori och metod I, ARB131 Aktivitet i ett föränderligt samhälle, ARB141 Innovation, teknik och digitala miljöer, ARB151 Anatomi och Fysiologi, ARB212 Medicinska ämnen I, ARB222 Den arbetsterapeutiska processen, ARB232 Arbetsterapi fortsättningskurs II – Evidensbaserad praxis, ARB241 Medicinska ämnen II, ARB251 Arbetsterapi fortsättningskurs III Aktivitet som mål och medel i förändringsprocesser. För tillträde krävs även genomgången kurs ARB321 Vetenskaplig teori och metod II inom arbetsterapi, ARB322 Arbetsterapi fortsättningskurs IV Arbetsterapi i komplexa miljöer, ARB323 Arbetsterapi fortsättningskurs V – Verksamhetsförlagd utbildning, samt ARB332 Arbetsterapi fortsättningskurs VI Innovation och entreprenörskap i arbetsterapi.
Innehåll
Delkurser
1. Planering av ett vetenskaplig projekt (Planning a research study), 3 hp
• Forskningsmetodik
• Forskningsetik
• Från tanke till text
2. Genomförande av ett vetenskapligt projekt (Carrying through a research study), 12 hp
• Självständigt examensarbete i form av ett vetenskapligt projekt med relevans för aktivitetsvetenskap/arbetsterapi
• Muntlig presentation och försvar av eget arbete
• Kritisk granskning och opposition av annat examensarbete
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Delkurs 1
Kunskap och förståelse
• Beskriva kunskapsläget och kunskapsbehov gällande en specifik forskningsfråga,
• Beskriva betydelsen av aktivitet och/eller arbetsterapi relaterat till forskningsfrågan,
Färdighet och förmåga
• Avgränsa en forskningsfråga,
• Formulera ett syfte för ett vetenskapligt projekt,
• Identifiera och skriftligt diskutera etiska dilemman relaterat till genomförandet av det vetenskapliga projektet.
Delkurs 2
Kunskap och förståelse
• Redogöra för kännetecken och genomförandeprocess för en vald forskningsmetod,
• Redogöra för tankeverktyg med relevans för aktivitet och/eller arbetsterapi som referensram för ett vetenskapligt projekt.
Färdighet och förmåga
• Förvärva för projektet tillämpbar litteratur genom självständig databassökning,
• Genomföra en systematisk datainsamling och analys av data,
• Presentera resultat logiskt och strukturerat,
• Diskutera styrkor och svagheter i metod och resultat,
• Muntligt presentera och försvara genomförande, resultat och framställning av genomfört eget projekt,
• Referera källor korrekt och systematiskt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Diskutera implikationer av det genomförda projektet relaterat till en hållbar utveckling av aktivitetsvetenskap/arbetsterapi,
• Muntligt presentera, kritiskt värdera och diskutera eget och annat projektarbete,
• I grupp reflektera över egna och andras perspektiv, värderingar och ställningstagande relaterat till genomförda vetenskapliga projekt.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Det självständiga arbetet (examensarbetet) genomförs i största möjliga utsträckning tillsammans med annan student. Opposition av annat vetenskapligt projekt genomförs individuellt.
Examinationsformer
Examinering sker i delkurs 1 genom bedömning av projektplan för självständigt vetenskapligt projekt, samt i delkurs 2 genom bedömning av a) skriftlig framställning, b) muntlig presentation, c) individuellt försvar av genomfört vetenskapligt projekt samt
d) muntlig presentation och kritisk värdering och individuell diskussion gällande annat vetenskapligt projekt. Bedömning av måluppfyllelse relaterat till kursens lärandemål görs på individuell basis.
För godkänt betyg krävs godkända examinationsuppgifter i enlighet med specifik granskningsmall, aktiv närvaro i samband med examination (gäller såväl eget arbete som vid opponentskap), samt aktiv närvaro vid ytterligare två examinationstillfällen.
Med aktiv närvaro avses i detta fall muntligt uttryck för kritisk reflektion gällande de projekt som examineras.
Komplettering av ofullständig skriftlig examinationsuppgift medges. Kompletteringen bygger på samma uppgift som den ursprungliga examinationsuppgiften. Kompletteringen ska lämnas in inom två veckor (tio arbetsdagar). Om så ej sker registreras den ofullständiga uppgiften som underkänd.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.
Kursvärdering
Formativ kursvärdering sker muntligt med studenterna under kursens gång genom muntligt dialog mellan studenter och kursansvariga lärare. Summativ kursvärdering genomförs skriftligt via elektronisk enkät på Göteborgs universitets lärplattform, Canvas. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till
utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna och publiceras på Canvas.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska
Undervisning kan även komma att ske på engelska.
För studierna krävs tillgång till dator och internetuppkoppling.