Kursplan

Radiografi II

Radiography II

Kurs
RA3010
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/1724
Ikraftträdandedatum
2025-09-01
Beslutsdatum
2025-04-24
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Skriftlig tentamen: läkemedelshantering , 1,5 högskolepoäng
Muntlig tentamen: likabehandling, 0,5 högskolepoäng
Demonstration: genomlysningsundersökning , 0,5 högskolepoäng
Skriftlig tentamen: undersökningsmetodik , 2,5 högskolepoäng
Muntlig tentamen: undervisningsmodell , 1 högskolepoäng
Skriftlig inlämningsuppgift: pedagogik, 2 högskolepoäng
Individuell bedömning av VFU utifrån fastställt bedömningsunderlag , 6 högskolepoäng
Färdighetsträning: S-HLR vuxen, 0,5 högskolepoäng
Färdighetsträning: tekniker och metoder i omvårdnad , 0,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som en obligatorisk kurs i röntgensjuksköterskeprogrammet

Huvudområde med fördjupning

SARGA Radiografi - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkända resultat i samtliga kurser från termin 1 i Röntgensjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng.

Förkunskapskravet ska vara uppfyllt senast 6 veckor innan föregående termins slut.

Innehåll

Delkurser

1. Röntgenundersökningar (II) (Diagnostic examinations), 5 hp

Anatomi och diagnostik
Undersökningsmetodik
Bildoptimering
Kontrastmedel
Författningskunskap rörande strålsäkerhet
Läkemedelshantering
Biverkningar
Generika
Likabehandling
Etiskt förhållningssätt

2. Pedagogik inom radiografi, 3 hp

Pedagogiska teorier och begrepp
Lärandeteorier och begrepp

3. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) (Clinical practice), 6 hp

Undersökningsmetodik
Omvårdnad vid röntgenundersökning
Radiografisk process
Dokumentation
Kontrastmedelsanvändning
Strålskydd
Granskning och utvärdering av röntgenbilder

4. Demonstration av metoder i omvårdnad, 1 hp

S-HLR vuxen
Tekniker och metoder i omvårdnad

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för anatomiska strukturer och bildkriterier i konventionell bildtagning
  • redogöra för val och utförande av undersökningsmetodik vid konventionella röntgenundersökningar
  • redogöra för olika kontrastmedel vid röntgenundersökningar av digestionskanalen
  • redogöra för professionellt ansvar samt författningar och regler som styr patientsäker läkemedelshantering
  • redogöra för bestämmelser avseende strålsäkerhet och strålskydd
  • beskriva och förklara strategier och teoretiska modeller inom pedagogik och lärande

Färdighet och förmåga

  • utföra konventionella röntgenundersökningar och genomlysningsundersökningar utifrån den radiografiska processen
  • hantera radiologiska digitala system för patientregistrering, remiss-, bildhantering och journaldokumentation
  • planera och genomföra patientens behov av omvårdnad i samband med röntgenundersökningen
  • tillämpa strålskyddsbestämmelser för patient, medföljande och personal i samband med röntgenundersökningen
  • genomföra undervisning utifrån vald pedagogisk modell med fokus på lärande inom radiografi

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över likabehandling och jämställdhet med utgångspunkt från patientens perspektiv
  • reflektera över den egna betydelsen i mötet med patient och närstående
  • diskutera och bedöma den egna förmågan till planering och genomförande av röntgenundersökningen
  • argumentera för och reflektera över pedagogiska modeller som påverkar lärprocesser för undervisning inom radiografi

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker genom:

Föreläsningar

Workshop

Seminarium

Färdighetsträning

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

Muntlig presentation

Examinationsformer

Lärandemålen examineras genom:

Delkurs 1

Skriftlig tentamen: läkemedelshantering (1,5 hp)

Muntlig tentamen: likabehandling (0,5 hp)

Demonstration: genomlysningsundersökning (0,5 hp)

Skriftlig tentamen: undersökningsmetodik (2,5 hp)

Delkurs 2

Muntlig examination: undervisningsmodell (1 hp) *

Skriftlig inlämningsuppgift: pedagogik (2 hp)

Delkurs 3

Individuell bedömning av VFU utifrån fastställt bedömningsunderlag (6 hp)

Delkurs 4

Färdighetsträning: S-HLR vuxen (0,5 hp)

Färdighetsträning: tekniker och metoder i omvårdnad (0,5 hp)

* kan vid frånvaro ersättas med annan motsvarande examination.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Antalet examinationstillfällen vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är begränsade till två. Student som förbrukat de i kursplan angivna maximala antalet examinationstillfällen erhåller inga nya examinationstillfällen vid en eventuell omregistrering på kursen eller ny antagning till det aktuella utbildningsprogrammet.

Ingen ledighet beviljas under VFU. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att patienternas förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Student som underkänts i den praktiska delen (VFU) har möjlighet att genomgå kursen ytterligare en gång.

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

För krav gällande klädsel och hygien hänvisas till Vårdhandboken/klädregler http://www.vardhandboken.se/Texter/Basala-hygienrutiner-och-kladregler/Oversikt/

Vid verksamhetsförlagd utbildning kan placering ske utanför Göteborg vilket kan medföra ökade kostnader.