Kursplan

Praktik inom samhällsplanering

Applied work in spatial planning

Kurs
KGG301
Grundnivå
30 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/1448
Ikraftträdandedatum
2025-09-01
Beslutsdatum
2025-04-08
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för ekonomi och samhälle 

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg

Kursens moduler

Praktik, 15
Rapport, 15

Inplacering

Kursen kan läsas som fristående kurs och utgör då inslag i en individuell studiegång för kandidatexamen i kulturgeografi.

Huvudområde med fördjupning

ENKGA Kulturgeografi - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs minst 52,5 hp i kulturgeografi, geografi eller miljövetenskap.

Innehåll

Inom kursens ram planeras, genomförs och redovisas ett praktikarbete på en arbetsplats med anknytning till arbetsområdet hållbar samhällsplanering. Kursen ger studenten möjlighet att aktivt arbeta med samhällsplaneringsfrågor inom verksamheter som t ex myndigheter, organisationer och företag i Sverige eller utomlands. Det är viktigt att praktiken relaterar till studentens utbildningsområde. Institutionen har ingen skyldighet att tillhandahålla praktikplatser. Studenten skall själv söka praktikplats. Denna skall godkännas av kursansvarig före praktikperiodens början. Det praktiska arbetet utförs under 13-20 veckor. Under praktiken gör studenten arbetsboksanteckningar vilka redigeras och redovisas i en självreflektionsrapport. Under kursen utarbetas också en vetenskaplig rapport i vilken problemställningar med anknytning till praktikarbetet analyseras utifrån relevant vetenskaplig litteratur och kurslitteratur från tidigare kurser.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

1. Fördjupade och kompletterande kunskaper inom arbetsområdet hållbar samhällsplanering

Färdigheter och förmåga 

2. Erfarenhet av yrkesverksamhet inom arbetsområdet hållbar samhällsplanering

3. Förmåga att självständigt planera och utföra ett praktikarbete

4. Förmåga att sammanställa, analysera och presentera information

Värderingsförmåga och förhållningssätt

5. Förmåga att identifiera det egna behovet av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens i relation till yrkeslivet

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Studenten deltar i arbetsplatsens olika arbetsuppgifter till minst 80% under 13-20 veckor. Innan praktikstart skall studenten i samråd med praktikplatshandledare inkommit med en praktikansökan där huvudsaklig praktikuppgift formulerats. Handledning sker dels på praktikplatsen enligt överenskommelse med den handledare som uppgivits i ansökan om praktikplats och dels genom ett antal schemalagda gemensamma handledningstillfällen. Dessa tillfällen är inte obligatoriska men ett värdefullt tillfälle att utbyta erfarenheter från praktiken med sina kurskamrater.

Examinationsformer

För godkänd kurs krävs 13-20 veckors praktiskt arbete på praktikplatsen med lägst 80% närvaro, praktikintyg från handledare/arbetsledare på praktikplatsen, deltagande i obligatoriskt seminarium samt av kursansvarig godkänd skriftlig praktikrapport. Praktikrapporten består av två delar, en reflektionsdel och en vetenskaplig analys. Praktikintyget utfärdas av handledaren på arbetsplatsen och ska innehålla uppgifter om närvaro, faktiskt utförda arbetsuppgifter samt ett omdöme. På praktikdelen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). Student som får underkänt på vetenskaplig- och/eller självreflektionsrapport men har godkänd närvaro vid praktik kan lämna in reviderad rapport för ny bedömning.

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform. Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och VFU gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle

Betyg

På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F). För att erhålla ett godkänt betyg (A-E) på kursen krävs närvaro på obligatoriska moment samt ett godkänt resultat på samtliga examinerande moment. Betyget på kursen som helhet vägs samman av resultatet på de examinerande momenten och sätts i förhållande till fastställd betygsskala

Kursvärdering

Kursvärdering genomförs i slutet av kursen. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Studenten ansvarar själv för att ordna med praktikplats.

Kursen får inte inräknas i examen tillsammans med kursen KGG230