Kursplan

Organisationspsykologi

Organizational Psychology

Kurs
PX1101
Grundnivå
30 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer (Format: GU 20XX/XXXX)
GU2024/48
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-11-21
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Psykologiska institutionen

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Introduktion till organisationspsykologi, 6 högskolepoäng
Arbetsvillkor, motivation, stress och hälsa, 6 högskolepoäng
Arbetsgrupper & andra grupper ur ett psykologiskt perspektiv, 6 högskolepoäng
Ledarskap och organisatoriskt beteende, 6 högskolepoäng
Organisatorisk utveckling och förändring i en global värld, 6 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs på grundnivå.

Huvudområde med fördjupning

SNPSA Psykologi - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Innehåll

Delkurser

1. Introduktion till organisationspsykologi (Introduction to organizational psychology), 6 hp

Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Kursen introducerar grundläggande organisationspsykologiska begrepp och teorier. Inledningsvis behandlas organisationspsykologins historia. Sedan följer en genomgång av den betydelse individens egenskaper, välmående och motivation har för organisationers och arbetsplatsers funktionalitet.

2. Arbetsvillkor, motivation, stress och hälsa (Working conditions, motivation, stress and health), 6 hp

Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Kursens tyngdpunkt ligger på att ge en översikt över teoretiska begrepp och modeller för att analysera och beskriva psykosociala arbetsmiljöförhållanden som har betydelse för människans hälsa, funktionsförmåga och motivation. Kursen berör modeller för stressprocesser, arbetsmotivation och stressprevention. Kursen ger en grundläggande introduktion rörande forskningsmetoder som används för att undersöka samband mellan arbetsvillkor och de effekter som nämns ovan.

3. Arbetsgrupper och andra grupper ur ett psykologiskt perspektiv (Work groups and other groups from a psychological perspective), 6 hp

Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Kursen ger grundläggande teoretiska kunskaper i gruppsykologi. Den innehåller grupputvecklingsteori, projektpsykologisk teori och psykodynamisk teori kring grupper utifrån ett arbetslivsperspektiv.

4. Ledarskap och organisatoriskt beteende (Leadership and organizational behaviour), 6 hp

Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U) Kunskapsområdet chef- och ledarskap är omfattande och mångvetenskapligt och forskning visar att viktiga faktorer för att en ledare ska nå framgång i sitt ledarskap är dennes personliga egenskaper, förmåga att kommunicera och motivera samt ge feedback på arbetsprestationer. Kursen ger grundläggande teoretiska kunskaper om ledarskap, chefskap, beslutsfattande, kommunikation och styrning i organisationer.

5. Organisatorisk utveckling och förändring i en global värld  (Organizational development and change in a global world), 6 hp

Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Kursen fokuserar på att ge en övergripande förståelse för hur organisationer utvecklas reaktivt och proaktivt i en global värld. Kursen integrerar individens, gruppens och organisationens perspektiv. Under kursen redogörs för teoretiska och tillämpade modeller för detektering av utvecklingsbehovets riktningar, globala trender och organisationers, gruppers och individers strategier att anpassa sig till situationer, deras drivkrafter och motstånd till förändring och hur den ter sig i olika kulturer.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Delkurs 1: Introduktion till organisationspsykologi 

Kunskap och förståelse

  • Visa kunskap om organisationspsykologins framväxt och historia
  • Visa kunskap om betydelsen av individuella skillnader för arbetet i organisationer, samt redogöra för olika organisationsstrukturer
  • Visa kunskap om för teorier som rör motivation och social påverkan på arbetsplatser.

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa kunskap om individuella skillnader i personligheten och identifiera individers motivatorer med hjälp av teoretiska begrepp.
  • Tillämpa kunskaper om organisationsstrukturer och förstå strukturernas konsekvenser för samverkan och samarbete på arbetsplatsen.

Delkurs 2: Arbetsvillkor, motivation, stress och hälsa

Kunskap och förståelse

  • Visa kunskap om och förståelse för teoretiska begrepp och modeller för att analysera och förstå psykosociala arbetsmiljöförhållanden som har betydelse för människans hälsa, funktionsförmåga och motivation
  • Visa kunskap och förståelse rörande stressprocesser, arbetsmotivation och stressprevention

Färdighet och förmåga

  • Kunna använda kunskap och förståelse för teoretiska begrepp och modeller enligt ovan för att analysera individers psykosociala arbetsmiljö

Delkurs 3: Arbetsgrupper och andra grupper ur ett psykologiskt perspektiv

Kunskap och förståelse

  • Visa teoretiska kunskaper avseende psykologiska aspekter på grupper
  • Visa teoretiska kunskaper för och jämföra gruppsykologiska utvecklingsteorier.
  • Visa teoretiska kunskaper för den specifika påverkan projektbaserat arbete har på grupper.
  • Visa teoretiska kunskaper för ett psykodynamiskt perspektiv på grupprocesser.

Färdighet och förmåga

  • Kunna använda kunskap för hur grupper kan utvecklas med hjälp av interventioner.
  • Kunna använda tillämpa analys av projektgrupper.
  • Kunna analysdera gruppers dynamik utifrån ett systemteoretiskt perspektiv
  • Kunna analysera gruppers dynamik utifrån ett psykodynamiskt perspektiv.

Delkurs 4: Ledarskap och organisatoriskt beteende

Kunskap och förståelse

  • Visa teoretiska kunskaper avseende psykologiska aspekter på chef- och ledarskap
  • Redogöra för och jämföra olika teorier/modeller om chef- och ledarskap
  • Kunna förklara kommunikationens roll för ledarskapet

Färdighet och förmåga

  • Beskriva, analysera och förstå processer som handlar om ledarskap med avseende på kommunikation, beslut och arbetsmotivation
  • Kunna tillämpa kunskap och förståelse för teoretiska begrepp, modeller och forskning beträffande ledarskap

Delkurs 5: Organisatorisk utveckling och förändring i en global värld

Kunskap och förståelse

  • Visa kunskap om och förståelse för teoretiska begrepp och modeller för att analysera och förstå vad organisationsutveckling, förändringsarbete och förändringsprocesser innebär
  • Visa förståelse för hur intervention sker på strategisk och operativ nivå för att få till stånd effektiva och humana förändringsprocesser som motiverar snarare än de- motiverar människan
  • Visa förståelse för metoder och processer för att åstadkomma förändring i en global kontext

Färdighet och förmåga

  • Kunna analysera och tillämpa teoretiska begrepp och modeller inom organisationsutveckling och förändring
  • Kunna tillämpa och använda sig av strategier för organisationsutveckling
  • Kunna tillämpa interventioner för utveckling av individer, grupper och organisationer

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Föreläsningar, seminarier och övningar på Campus samt datorbaserade hjälpmedel som universitetets digitala plattform för självstudier.

Undervisningsspråk: svenska. Litteratur på engelska förekommer.

Examinationsformer

Examinationen sker genom skriftliga tentamina, inlämningsuppgifter, övningar och aktivt deltagande i seminarier. Närvaro vid seminarier och övningar är obligatorisk.

All undervisning kan utgöra grund för examination. Frånvaro tas igen enligt kursledarens anvisningar.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt

stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Delkurserna har delvis olika examinationsformer. För delkurser med skriftliga tentamen krävs minst 60% rätta svar för betyget G och 80% rätta svar för betyget VG. För delkurser med inlämningsuppgifter krävs godkänd inlämningsuppgift för betyget G och väl godkänd inlämningsuppgift för betyget VG.

För slutbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga delkurser.

För slutbetyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på minst tre av delkurserna samt Godkänd på resterande.

Kursvärdering

Kursledaren ansvarar för att de studerande bereds tillfälle att göra en anonym skriftlig kursvärdering vid kursens slut. Efter avslutad kurs skriver kursledaren en kursrapport där bl.a. en sammanställning av kursvärderingen ingår. Kursrapporten behandlas i aktuell beredningsgrupp och förmedlas både till de studenter som genomförde kursvärderingen och till de studenter som ska påbörja kursen. Kursrapporter hålls tillgängliga för studenter.

Övriga föreskrifter

Om det i kursen ställs krav på tillgång till dator, internet eller eventuella andra digitala resurser ansvarar studenten själv för att hen har tillgång till det.