Matix-studenter var med på nätverksträff för vd:ar
Vd-Nätverket PNetwork höll en nätverksträff på Handelshögskolan med temat morgondagens ledarskap. Då bjöds studenter från magisterprogrammet Matix (Management av tillväxt) in.
Björn Wikhamn är professor i management och organisation och är även programansvarig på Matix-programmet.
– På Matix vill vi vara med och forma Handelshögskolan till en dynamisk och inspirerande mötesplats – en plats där viktiga frågor får ta plats, där relationer byggs och där ny kunskap skapas med verklig relevans för samhället. Vi är övertygade om värdet i gränsöverskridande möten: när akademi och näringsliv sammanstrålar, när generationer och branscher utbyter erfarenheter så föds nya perspektiv, idéer och drivkrafter. I en tid som kännetecknas av ökande komplexitet och snabba förändringar blir dessa möten än mer avgörande. Just därför känns dagens tema – framtidens ledarskap – både angeläget och högaktuellt. Vi är övertygade om att nätverket blev inspirerade av våra fantastiska studenter och deras reflektioner om framtiden.
– Flera deltagare uttryckte att det var extra roligt att komma till Handelshögskolan – för vissa var det ett kärt återseende som alumner, medan det för andra var första gången de besökte skolan. Oavsett bakgrund visade de stort engagemang, vilket bidrog till en varm och öppen atmosfär under dagen.
Kan du berätta lite om det här samarbetet med det här vd-nätverket?
– Matix har under många år haft ett nära samarbete med företaget YesP i arbetet med att stötta studenterna med sin personliga utveckling. Det var jättekul att de frågade oss om att hålla en av sina nätverksträffar i Pnetwork tillsammans med oss på Matix, och prata om just framtidens ledarskap tillsammans med våra studenter.
Vad tror du att det ger studenterna att få träffa det här nätverket?
– För våra studenter är det självklart en fantastisk möjlighet att få sätta sig ner i samtal med erfarna företagsledare, fulla av insikter och djup branschkunskap. Att dessutom mötas av en så genuin nyfikenhet kring frågor de själva har arbetat intensivt med och reflekterat kring under året var säkert både uppmuntrande och motiverande. Detta är ett av många tillfällen där våra Matix-studenter får bygga nätverk och knyta värdefulla kontakter, och vi är oerhört tacksamma för alla de industriaktörer som ser värdet i att engagera sig i och interagera med vår utbildning.
Om programmet Matix
– Matix är en magisterutbildning i Management av tillväxt, med en tydlig ambition att utbilda framtidens ledare. Vår pedagogiska övertygelse är att en verkligt utvecklande läromiljö behöver sträcka sig även bortom klassrummets föreläsningar, seminarier och workshops. Därför låter vi våra studenter också arbeta med verkliga strategiska utmaningar i riktiga partnerföretag. Vi ser inte detta som traditionell arbetspraktik i syfte att ge arbetslivserfarenhet, utan som en fördjupad form av lärande där studenterna får möjlighet att utveckla sina färdigheter inom innovation, strategi och förändringsledning genom att ta eget ansvar, experimentera i skarpa sammanhang och kontinuerligt reflektera kring sina erfarenheter.
– Varje student tilldelas ett partnerföretag där de tillbringar två dagar i veckan under hela läsåret. Detta skapar en dubbelriktad läranderesa: våra studenter får möjlighet att omsätta sina kunskaper i praktiken, samtidigt som företagen får tillgång till nya perspektiv och nytänkande krafter. På så vis fungerar studenterna också som katalysatorer för kreativitet och förändring i de organisationer de samarbetar med.
– Vid sidan av arbetet i partnerföretagen berikas utbildningen genom en rad kursmoment på skolan, där gästföreläsare, case och verklighetsnära utmaningar hjälper studenterna att förstå och förbereda sig för den komplexa verklighet de kommer att möta i sina framtida roller.
– Genom åren har vi därigenom byggt upp ett starkt ekosystem av engagerade alumner, partnerföretag och olika aktörer i innovationssystemet – ett nätverk som ständigt växer och fortsätter att skapa möjligheter för både våra studenter och våra samarbetspartners.