Litteraturlista

Lek, lärande och omsorg för förskollärare

Play, Learning, and Care for Pre-School Teachers

Kurs
LÖFV38
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Vårtermin 2025 (2025-01-20)
Beslutsdatum
2024-11-13

Björklund, C., & Pramling Samuelsson, I. (2018). Undervisning, lek, lärande och omsorg – förskolans hörnstenar. I S. Sheridan & P. Williams (Red.), Undervisning i förskolan. en kunskapsöversikt (s. 100–112). Skolverket. (12 sid.) Tillgänglig på Canvas.

Doverborg, E., Pramling, N., & Pramling Samuelsson, I. (2019). Att undervisa barn i förskolan (2:a upplagan) (s. 9–81, 110–128). Liber. (80 sid.)

Doverborg, E., & Pramling Samuelsson, I. (2012). Att förstå barns tankar: kommunikationens betydelse (4:e upplagan). Liber. (15 sid.) Tillgänglig på Canvas.

Engdahl, I. (2011). Toddler interaction during play in the Swedish preschool, Early Child Development and Care, 181,10, 1421-1439, https://doi.org/10.1080/03004430.2010.533269

Evaldsson, A-C. (2020). Barns lek, socialisation och kamratkulturer. I A. Lindgren, N. Pramling, & R. Säljö (Red.), Förskolan och barns utveckling: grundbok för förskollärare (Andra upplagan) (s. 111–127). Gleerups. (16 sid.) Tillgänglig på Canvas.

Grindberg, T., & Langlo Jagtøien, G. (2000). Barn i rörelse: Fysisk aktivitet och lek i förskola och skola (s. 21–65). Studentlitteratur. (44 sid.)

Gustavsson, L. (2021). Förskolans utemiljö – möjligheter och utmaningar, i M. Fridberg, & S. Thulin (Red.), Att arbeta med hållbar utveckling i förskolan (s. 117–131). Gleerups. (14 sid.) Tillgänglig på Canvas.

Holmgren-Lind, L. (2011). Dramapedagogen i förskolan. I E. Österlind (Red.), Drama – ledarskap som spelar roll (s. 81–95). Studentlitteratur. (15 sid.) Tillgänglig på Canvas.

Hwang, P., & Nilsson, B. (2019). Utvecklingspsykologi (4:e utgåvan) (s. 21–28, 39-86, 147–157, 161–246). Natur & Kultur. (146 sid.)

Lindström, L. (2015). Fyra estetiska lärandeformer, Lärande om, i, med och genom. I Handbok för planering av kulturprojekt i skolan (s. 34–39). Västragötalandsregionen Kultur i Väst. (5 sid.) Tillgänglig på Canvas.

Noddings, N. (2012). The caring relation in teaching. Oxford review of education, Vol.38(6), 771-781. (11 sid.)

Sommer, D. (2008/2009). Barndomspsykologi. Utveckling i en förändrad värld (3:e utg.) Liber. (15 sid.) Tillgänglig på Canvas.

Säljö, R. (2021). Lärande: En introduktion till perspektiv och metaforer (Andra upplagan) (s. 13–130, 147-175). Gleerups. (145 sid.)

Åkerblom, A. (2016). Omsorgens många ansikten I B. Riddersporre, & B. Bruce (Red.). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund (1. utg.) (s. 67–84). Natur & kultur. (17 sid.) Tillgänglig på Canvas.

Öhman, M. (2016). Det viktigaste är att få leka. I T. Hangaard Rasmussen (Red.), Lek på rätt väg? På spaning efter leken (s.149–164). Studentlitteratur. (15 sid.) Tillgänglig på Canvas.

Øksnes, M. (2011). Lekens flertydighet. Om barns lek i en institutionaliserad barndom (81–184). Liber. (103 sid.)

Akademiskt skrivande

Dysthe, O., Hertzberg, F., & Løkensgard, H. T. (2011). Skriva för att lära. Studentlitteratur. (15 s.) Tillgänglig på Canvas.

Pettersson, A., Kjellin, D., & Wahlandt, A. (2021). APA-lathunden: Baserad på APA 7. Göteborgs universitet. https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/40505

Utöver angiven litteratur tillkommer styrdokument enligt kursens anvisningar.