Kursplan

Lek, lärande och omsorg 1 för förskollärare

Play, Learning, and Care 1 for Pre-School Teachers

Kurs
LÖFÖ30
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU2024-217
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-06-11
Gäller från termin
VT25
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Lek, lärande och omsorg 1 för förskollärare, 7,5 högskolepoäng

Medverkande institution

Högskolan för scen och musik

Psykologiska institutionen

Huvudområde med fördjupning

Används ej - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Engelska 6, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2

Innehåll

Centralt i kursen är lek och lekens betydelse för barn i förskola och i förskoleklass. I kursen behandlas lek i relation till lärande utifrån samtida forskning och hur det skrivs fram i styrdokument. Begreppen lek, lärande och omsorg behandlas och problematiseras såväl utifrån kursens litteratur som utifrån estetiska uttrycksformer. Detta görs genom planering och genomförande av en leksituation.

I kursen introduceras också kunskap om barns kognitiva, fysiska och socioemotionella utveckling. Kursen erbjuder även möjligheter att utveckla grundläggande kunskaper om och förståelse för hur förskolans och förskoleklassens pedagogiska verksamhet kan bidra till barns lek, utveckling, lärande och omsorg.

Mål

Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika synsätt på lek och dess relation till lärande
  • redogöra för barns kognitiva, fysiska och socioemotionella utveckling utifrån utvecklingspsykologin

Färdigheter och förmåga

  • planera, genomföra och reflektera kring en gruppaktivitet som syftar till att främja lek och som omfattar de estetiska uttrycksformerna drama och sång med utgångspunkt från styrdokument för förskola respektive förskoleklass
  • kommunicera kursens innehåll såväl skriftligt som muntligt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • exemplifiera och diskutera förskollärares strategier för att stödja och bidra till barns omsorg i förskolan och förskoleklassen med förankring i värdegrunden och etiska ställningstaganden

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

I kursens undervisningsformer läggs stor vikt vid att utveckla kommunikativa förmågor. I kursen introduceras olika arbetsformer som litteraturstudier, föreläsningar, workshops, seminarier, gestaltande moment samt arbete i grupp.

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftlig individuell salstentamen, samt muntlig gestaltande gruppredovisning. Seminarier, workshops och gruppredovisningar. För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Frånvaro vid obligatoriskt moment kan komma att ersättas med alternativ uppgift efter beslut av examinator.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Bedömningskriterier och bedömningsvillkor anges i separat (digitalt) kursdokument på Göteborgs universitets lärplattform.

Kursvärdering

Den avslutande kursvärderingen, som förutom studenternas synpunkter även innefattar lärares dokumenterade erfarenheter, sammanställs och görs tillgänglig för berörda studenter och lärare. Denna ska vara vägledande för utveckling och planering av kommande kurser.

Övriga föreskrifter

Hållbarhetsrelaterad, med hänvisning till kriteriet 6: Värderingar, kultur och etik (dnr V 2013/838).

Nätbaserad information och kommunikation via Göteborgs

universitets lärplattform används och dator med internetuppkoppling krävs.