Kursplan

Ledarskap och lärande

Leadership and learning

Kurs
OM4381
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/1724
Ikraftträdandedatum
2025-09-01
Beslutsdatum
2025-04-24
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Muntlig och skriftlig individuell tentamen i ledarskap, 4,5
Muntlig och skriftlig individuell tentamen i lärande, 4,5
Verksamhetsförlagd utbildning VFU, 6

Inplacering

Kursen ges som en obligatoriskt kurs i sjuksköterskeprgrammet, 180 hp

Huvudområde med fördjupning

SAOMA Omvårdnad - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkända resultat i samtliga kurser från termin 1, 2, 3 och 4, motsvarande 120 högskolepoäng, i Sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng.

Förkunskapskravet ska vara uppfyllt senast 6 veckor innan föregående termins slut.

Innehåll

E-hälsa och välfärdsteknik
Förbättringskunskap
Krisledning
Konflikthantering
Leda, prioritera, fördela och samordna omvårdnad
Patientsäkerhet
Personcentrerat arbetssätt
Teamarbete
Teorier om lärande inom omvårdnad
Verksamhetsförlagd utbildning

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva och förklara organisations- och ledarskapsteorier i relation till omvårdnad
  • redogöra för interprofessionellt teamarbete i omvårdnad
  • beskriva pedagogiska teorier, e-hälsa och välfärdsteknik i relation till omvårdnad
  • förstå förbättringskunskapens betydelse för omvårdnad

Färdigheter och förmåga

  • organisera och leda omvårdnad
  • tillämpa och stödja teamarbete i omvårdnad
  • tillämpa interprofessionellt teamarbete i omvårdnad 
  • undervisa patienter i omvårdnad
  • Identifiera och planera förbättringsarbete i omvårdnad
  • använda digitala verktyg och personcentrerat arbetssätt i omvårdnad

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera ledarskapets betydelse i omvårdnad
  • reflektera över sjuksköterskans kompetens och förhållningssätt i teamet 
  • reflektera hur lärande, e-hälsa och välfärdsteknik kan bidra till omvårdnad 
  • reflektera hur förbättringskunskap kan bidra till god omvårdnad

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Drama
Fallbeskrivningar
Filmer
Föreläsning
Peer learning
Peer teaching
Seminarium
Självstudier
Workshop

Examinationsformer

Examination sker i form av:

Muntlig och skriftlig individuell tentamen i ledarskap (4.5 hp)

Muntlig och skriftlig individuell tentamen i lärande (4,5 hp)

Individuell bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (6 hp)

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Ingen ledighet beviljas under VFU. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att patienternas förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Student som underkänts i den praktiska delen (VFU) har möjlighet att genomgå kursen ytterligare en gång.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Vid verksamhetsförlagd utbildning kan placering ske utanför Göteborg vilket kan medföra ökade kostnader för studenten.

För krav gällande klädsel och hygien hänvisas till Vårdhandboken/klädregler
www.vardhandboken.se/Texter/Basala-hygienrutiner-och-kladregler/Oversikt/