Kommunikation i nya och sociala medier
Communication in new and social media
Om litteraturlistan
GU 2025/1965
Böcker att köpa/låna:
Couldry, N., & Hepp, A. (2017). The mediated construction of reality. Polity Press. 290 sidor.
Lindgren, S. (2022). Digital media & society (Second edition.). SAGE Publications. 298 sidor.
Pdf:er/elektroniska resurser som finns tillgängliga via Canvas/UB:
Andersson, R., Heide, M., & Simonsson, C. (2022). Digitalisering, kommunikation och förtroende. Rapport från Lunds universitet. 35 sidor.
Andréasson, E. (2015). Digitalisering i den offentliga förvaltningen: IT, värden och legitimitet (Doctoral dissertation, Linköping University Electronic Press). Cirka 25 sidor i urval.
Assadi, A. (2025). A Silent Revolution: How digital technologies are transforming public administration through the backdoor (Doctoral dissertation, Acta Universitatis Upsaliensis). Cirka 20 sidor i urval.
Beverungen, A., Beyes, T., & Conrad, L. (2019). The organizational powers of (digital) media. Organization, 26(5). 14 sidor.
Bolin, G. (1994). Vad är ett medium?: En guide genom mediegalaxen. I Carlsson, U., von Feilitzen, C., Fornäs, J., Holmqvist, T., Ross, S., & Strand, H. (1994). Kommunikationens korsningar. Möten mellan olika traditioner och perspektiv i medieforskningen. 16 sidor.
Bolin, Göran (2024). Communicative AI and Techno-Semiotic Mediatization: Understanding the Communicative Role of the Machine. Human-Machine Communication 7: 65-81. 16 sidor.
Bolin, Göran (2014). Institution, Technology, World: Relationships between the Media, Culture and Society. In Knut Lundby (ed.) Mediatization of Communication, Berlin & Boston: De Gruyter Mouton, 175–197. 22 sidor.
Carlsson, U. (2018). Medie-och informationskunnighet (MIK) i den digitala tidsåldern: en demokratifråga: kartläggning, analys, reflektioner. Nordicom. Cirka 30 sidor i urval.
Carlsson, V. (2025). Legal certainty in automated decision-making in welfare services. Public Policy and Administration, 40(2). 19 sidor.
Castells, M. (2010). The Information Technology Revolution. *The Rise of the Network Society: The Information Age - Economy, Society and Culture. *Wiley-Blackwell. Cirka 15 sidor i urval.
Crawford, Kate (2021). Atlas of AI. Power, Politics and the Planetary Costs of Artificial Intelligence. New Haven: Yale University Press [elektronisk resurs]. 90 sidor.
Cronqvist & Järpvall (2017) Kommunikationsdrömmar. Utvecklingen av och föreställningar om sociala medier efter 1970. I Olsson, T. (2017). Sociala medier: vetenskapliga perspektiv (Första upplagan). Gleerups. 7 sidor.
Edoff & Lundell (2017) Alla/inga medier är sociala: historiska perspektiv. I Olsson, T. (2017). Sociala medier: vetenskapliga perspektiv (Första upplagan). Gleerups. 9 sidor.
Engström, J., & Gidlund, K. L. (2023). Accountability for Digital Dreamers: Patterns of Failed Digitalization Initiatives. International Journal of Electronic Government Research (IJEGR), 19(1). 12 sidor.
Fisher, M. (2022). The chaos machine: The inside story of how social media rewired our minds and our world. Little, Brown. Cirka 15 sidor i urval.
Guess, Andrew M. & Benjamin A Lyons (2020). “Misinformation, disinformation, and online propaganda, i Persily, Nathaniel & Joshua A. Tucker (red.) (2020). Social media and democracy: the state of the field, prospects for reform. Cambridge: Cambridge University Press. 33 sidor.
Haider, J & Sundin, O "Informationsinfrastrukturen. Ofta osynlig men alltid närvarande" i Berg, M., Engberg, M., & Leckner, S. (2023). Tekniska mediestudier: En introduktion till metoder och teknologier. Studentlitteratur AB. Cirka 15 sidor i urval.
Haraway, D. (2013). A cyborg manifesto: Science, technology, and socialist-feminism in the late twentieth century. In The transgender studies reader. Routledge. 15 sidor.
Harsin, J. (2018). Post-truth and critical communication studies. Oxford research Encyclopedia of communication. Oxford University Press. 33 sidor.
Heidlund, M., & Sundberg, L. (2023). What is the value of digitalization? Strategic narratives in local government. Information Polity, 28(4). 15 sidor.
Iosifidis, P., & Nicoli, N. (2020). Digital democracy, social media and disinformation. Routledge [elektronisk resurs]. 11 sidor i urval.
Jarlbrink, J., Lundell, P., Snickars, P., & Lunds universitet Mediehistoria. (2019). Mediernas historia: från big bang till big data. [elektronisk resurs]. Föreningen Mediehistoriskt arkiv. 287 sidor.
Nilsson, P. E., Olsson, S., & Ekman, I. (2022). Den nya informationsmiljöns topografi – Teknik, människa och strategi i osäkerhetens tidevarv. FOI. Cirka 30 sidor.
Norman, D. A. (1999). Affordances, Conventions and Design. Interactions. 5 sidor.
Statskontoret (2024) Myndigheterna och AI - En studie om möjligheter och risker med att använda AI i statsförvaltningen. Cirka 20 sidor i urval.
Rönnblom, M., Carlsson, V., & Padden, M. (2024). AI and ethics: policies of de-politicisation?. In Handbook on Public Policy and Artificial Intelligence. Edward Elgar Publishing. 11 sidor.
Van Dijck, J., & Poell, T. (2013). Understanding social media logic. Media and communication, 1(1). 12 sidor.
Ytterligare text kan tillkomma enligt lärarens anvisningar.
Totalt: cirka 1700 sidor.
* Denna bok används också på andra kurser inom Kommunikatörsprogrammet med inriktning mot myndigheter och offentlig förvaltning.