Kursplan

Klimatmodellering

Climate modelling

Kurs
GVN465
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/78
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-09-23
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för geovetenskaper

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Återkoppling (Peer-review), 3 högskolepoäng
Klimatmodellering, första presentationen, 3 högskolepoäng
Klimatmodellering, andra presentationen, 3 högskolepoäng
Klimatmodellering, poster, 3 högskolepoäng
Klimatmodellering, manuskript, 3 högskolepoäng

Inplacering

Kursen omfattar 15 högskolepoäng (hp) på avancerad nivå. Kursen kan även läsas som en fristående kurs.

Kursen kan ingå i följande program:

  1. Geovetenskap, Masterprogram (N2GVS) 
  2. Atmosfärsvetenskap, klimat och ekosystem, masterprogram (N2ACE)
  3. Miljövetenskap med naturvetenskaplig inriktning, masterprogram (N2MVN)

Huvudområde med fördjupning

NNGVA Geovetenskap - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs grundläggande kunskaper i klimatsystemet motsvarandeGV1410 Geovetenskap, grundkurs 30 hp, GV0340 Geosystemvetenskap 7,5 hp, GV2500 Dataanalys för geovetare 7,5 hp samtminst 180 hp inom huvudområdet Geovetenskap, Miljövetenskap, Marin vetenskap, Fysik eller Data- och Informationsteknik.Studerande med likvärdig utbildning kan efter prövning beredas tillträde till kursen.

Innehåll

Kursen behandlar klimatsystemets hav-is-atmosfärdynamik och dess implementering i dagens generation av klimatmodeller.

Studenterna kommer att lära sig om klimatsystemets fysik, dess matematiska formulering samt hur formuleringen antingen direkt översätts till ett numeriskt schema eller en parametisering.

Studenterna kommer även att lära sig att praktisera de beräkningsmetoder som är nödvändiga för klimatmodellering och klimatmodellanalys. Studenterna kommer dessutom genomföra sin egen multimodellanalys för klimatmodellutvärdering, klimatförändringsprognoser eller attributionsstudier av klimatförändringshändelser.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • sammanfatta de fysikaliska och dynamiska processer som påverkar/styr klimatsystemet.
  • beskriva grundläggande numeriska metoder som används för att stimulera klimatsystemet.
  • definiera nuvarande klimatförändringscenarier och "Climate Model Intercomparison Project" (CMIP) processen.

Färdigheter och förmåga

  • visa på grundläggande kunskaper i dataanalysverktyg och Unix/Linux.
  • kompilera och köra en enkel klimatmodell.
  • utföra CMIP-liknande analyser med flera modeller för att testa hypoteser.
  • analysera och visualisera data från olika klimatmodeller. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt uppskatta osäkerheten i klimatmodellernas förutsägelser.
  • värdera fel från multi-modell-experiment och dess konsekvenser för klimatförändringars prognos.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, datorövningar samt ett obligatoriskt individuellt projektarbete. Muntlig presentation, postersession, manuskriptskrivning och studenternas peer-review utvärderar studenternas förståelse av föreläsningarna och kurslitteraturen, men ger också studenterna en fullständig erfarenhet av livet som klimatmodellerare.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Kursen har fem examinerande komponenter där varje komponent är värd 3 hp eller 20%. För Godkänt betyg (G) på en komponent måste studenten få 12% eller mer i betyg på komponenten; för Väl godkänt (VG), 16% eller mer.

De fem examinerande komponenterna är:

  1. Klimatmodellering, första muntliga presentation, 3 hp (20%): U/G
  2. Klimatmodellering, andra muntliga presentation, 3 hp (20%): U/G
  3. Klimatmodellering, återkoppling (peer-review), 3 hp (20%): U/G
  4. Klimatmodellering, poster, 3 hp (20%): U/G/VG
  5. Klimatmodellering, manuskript, 3 hp (20%): U/G/VG


Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Betyg ges även i procent där varje komponent är värd 20%.

För godkänt betyg (G) på hela kursen krävs att samtliga komponenter är godkända. För betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs dessutom att studenten får minst 80% eller mer totalt samt, vid första inlämningen, väl godkänt (VG) på komponenterna 4 och 5 och godkänt betyg (G) på komponenterna 1, 2 och 3.

Kursvärdering

Kursvärdering genomförs i två steg, dels i en schemalagd dialog mellan studenter och kursledare, dels via Canvas där studenten kan medverka anonymt.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.