Jessica Sollander jobbar med produktionen av FIFA-spel

Jessica Sollander jobbar idag som Development Director på Electronic Arts (EA) i Vancouver i Kanada. Hon har två examina från Handelshögskolan, en kandidatexamen från Handelshögskolans Logistikprogram och en Magisterexamen från Matix (Management av tillväxtf). Nu är det åtta år sedan hon gick in på arbetsmarknaden och har sedan dess hunnit med en rad olika jobb. Idag ansvarar hon för en del av produktionen för FIFA-spelet.

Vilken är din nuvarande arbetsgivare?
-Idag jobbar jag på Electronic Arts (EA) i Vancouver. Jag fick anställning på EA i Stockholm och fick sen möjligheten till att flytta med företaget till Kanada vintern 2019. Mitt första jobb efter examen fick jag genom Matix då jag fick fast anställning hos mitt partnerföretag. Där var jag i några år och jobbade både i Göteborg och i Stockholm.

Beskriv ditt jobb, vad gör du och vilka är dina ansvarsområden?
-Jag är ansvarig för en del av produktionen för FIFA-spelen. Nu har jag jobbat med spelproduktion i 4 år, med flera olika ansvarsområden under den tiden. Idag leder jag flera mindre team som jobbar med att bygga spelet och att utveckla nya tekniska lösningar. Som exempel, vi skapar en viss arena, en viss spelare eller ett lags nya matchställ och jag ansvarar för att det produceras efter referenser, stäms av med vår licensavdelning, Art Directors, att det håller alla tekniska kvalitetskrav och att allt görs i tid. Jag får möjlighet att jobba med många olika avdelningar för att samarbeta och lösa problem tillsammans. Jobbet är högintensivt, det händer nya saker hela tiden och beslut kan ändras från en vecka till nästa. Det ställer stora krav på kommunikation, trygghet och respekt i teamet och att vi kan jobba med glimten i ögat – vi bygger trots allt spel! Det handlar också om att kunna prioritera, snabbt förstå vad förändringar innebär och komma på nya lösningar där det behövs. Alla jobb jag har haft, alla utmaningar och alla vinster längst vägen har lett till att jag kan göra det jag gör idag.

Hur hamnade du där du är idag?
-Jag har haft många jobb sedan min examen, de flesta har jag haft 1,5-2,5 år. Jag har under min karriär utforskat vad jag är riktigt duktig på och vad jag brinner för, vilket gjort att jag växt ifrån ett jobb in i nästa. Jag har också haft jobb jag inte varit speciellt bra på och det är också en viktig läxa att ha med sig. Sedan min examen har jag hunnit jobba med social media, internrevision, sälj, IT-processer, bokföring och spelutveckling. Jag har gjort mitt bästa i alla jobb jag haft, en del har bara inte varit en bra matchning. Länge var jag konsult och uthyrd till olika typer av roller, det var också en sån temporär roll som ledde till det jobbet jag har idag.

I dagsläget jobbar jag inte med logistik på det sättet jag hade tänkt mig när jag började plugga, men logistikprogrammet har verkligen lärt mig att kunna se processer. Det behövde inte vara lagerprocesser för att jag ändå skulle kunna lägga samma teorier på arbetsprocesser, kommunikation, spelutvecklingsprocesser

Hur har din utbildning vid Handelshögskolan hjälpt din karriär?
- I dagsläget jobbar jag inte med logistik på det sättet jag föreställde mig när jag började plugga, men logistikprogrammet har verkligen lärt mig att se och förstå processer. Det behövde inte vara lagerprocesser för att jag ändå skulle kunna lägga samma teorier på arbetsprocesser, kommunikation, spelutvecklingsprocesser etc. Vart finns läckor och svinn? Vad är konsekvensen om något steg går sönder? Vad är bullwhipeffekten efter produktionsstopp? Att kunna se och adressera såna typer av problem har varit väldigt värdefullt. Matix-programmet hjälpte mig tänka mångsidigt på problem. Vi fick lära oss att företag kräver så många olika perspektiv i samverkan för att lyckas och det är sällan så enkelt som att ett problem är avgränsat till ett ställe eller en lösning. Jag fick också se erfarenhet från ett litet företag och den passion, svett och driv som krävs för att lyckas. Överlag har utbildningen lärt mig disciplin, att skriva tankar och rapporter på ett organiserat sätt och att ta till teorier eller ramverk när det behövs. Att ha diskussioner med hjälp av BCGs modell, SWOT eller ROI uträkningar har kommit till användning i oväntade situationer.

Vad tyckte du var det bästa med att vara student på Handelshögskolan
-Det bästa med att vara student på Handelshögskolan tycker jag var att vara aktiv i kåren och jobba med Handels Consulting. Jag har byggt nätverk, fått öva på verkliga arbetssituationer och misslyckas utan att stora saker stått på spel. På Handelshögskolan har jag kunnat utforska mina bästa och sämsta sidor, lärt mig om budgetar, presentationer, att samarbeta, om ledarskap och att våga vara mig själv.

Har du nåt tips eller råd till våra studenter på Handelshögskolan?
-Gör något som faller utanför din komfortzon, gå med i föreningar eller plugga en kurs du inte måste gå. Ge dig själv möjligheten att träffa andra människor och utöka dina perspektiv. Jobba med något av kårföretagen och utnyttja det rika studentlivet Göteborg har att erbjuda. Kårengagemang och tiden på Handels Consulting har varit viktigare för min karriär än att få alla VG:n, men det beror så klart på vilken karriär du är ute efter. Om du tar vara på studenttiden kommer du hitta vänner för livet utan att du försöker, många av mina närmaste vänner är de jag träffade på Handels. Ha inte så bråttom sen att hitta rätt jobb eller bli chef direkt, nästan alla företag har intressanta jobb och det är viktigare att du hittar ett jobb som känns spännande och en chef som tror på dig och utmanar dig, än att du hittar ett jobb på ”rätt företag”.

Jessica Sollander har läst Handelshögskolans Logistikprogram och magisterprogrammet Matix