Hållbarhet inom internationellt företagande: att navigera stora samhällsutmaningar
Sustainability in International Business: Navigating Grand Challenges
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen Hållbarhet inom internationellt företagande: att navigera stora samhällsutmaningar är en kurs inom masterprogrammen på Graduate School, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För att vara behörig till kursen Hållbarhet inom internationellt företagande: att navigera stora samhällsutmaningar måste deltagaren uppfylla förkunskapskraven för ett av masterprogrammen på Graduate School.
Innehåll
Våra ekonomier och samhällen står inför allvarliga samtida samhällsutmaningar, bland annat klimatförändringar, förlust av biologisk mångfald och brist på naturresurser. Dessa frågor utmanar också rättvisa och motståndskraftiga samhällen på många sätt. Stora samhällsutmaningar kräver medvetenhet och ansvarsfulla affärsmetoder mer än någonsin tidigare. Den globala karaktären hos både samhällsutmaningar och internationell affärsverksamhet gör dessa frågor centrala för modernt internationellt företagande. Multinationella företag förväntas inte bara bedrive ekonomiskt hållbar verksamhet, utan också agera som globala medborgare.
Kursen behandlar det komplexa sambandet mellan internationellt företagande och stora samhällsutmaningar. Vidare ger kursen kunskap om ansvarsfullt internationellt företagande. Den utrustar studenterna med perspektiv för att förstå och navigera i ett komplext internationellt affärslandskap under samtida förhållanden.
Studenterna kommer att introduceras till en rad teoretiska synsätt som fångar olika nivåer och aktörsperspektiv. Kursen inkluderar även praktiska perspektiv.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
1) beskriva aktuella stora samhällsutmaningar och deras utveckling över tid och rum
2) visa förståelse för de centrala begrepp och teorier som introducerats
3) identifiera faktorer som driver eller hindrar införandet av hållbart agerande i multinationella företag
Kompetens och färdigheter
4) tillämpa intoducerade begrepp och teorier i ett internationellt företagssammanhang
5) föreslå förbättringar av multinationella företags arbete för att hantera stora samhällsutmaningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6) kritiskt bedöma multinationella företags arbete för ett ansvarsfullt agerande.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Föreläsningar, seminarier, grupparbete. The language of instruction is English.
Examinationsformer
Lärandemål 1-3 bedöms genom en individuell skriftlig tenta.
Lärandemål 4-6 bedöms genom skriftliga uppgifter och seminarier.
Deltagande på seminarier är obligatoriskt. Om den kursansvariga läraren samtycker att anledningen till frånvaro från seminarier är giltig, kan de saknade momenten ersättas med alternativa uppgifter.
En underkänd uppgift kan kompletteras till ett godkänt betyg.
Individuella uppgifter och tentor ska skrivas individuellt. Samarbete i formulering av text, tabeller, figurer etc. är inte tillåtet.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).
För godkänd kurs krävs godkänt på alla examinationsformer. seminarier och uppgifter bedöms utifrån godkänd/underkänd.
Betyget (A-E) baseras på den totala poängen en student uppnår på den skriftliga tentan. För att få ett godkänt betyg (A-E) krävs >= 50 % av poängen. Skalan har fasta intervaller:
A: 85-100%
B: 75-84%
C: 68-74%
D: 60-67%
E: 50-59%
F: <50%
Kursvärdering
Vid kursens slut genomförs en kursvärdering. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.