Funktionella material för energitillämpningar

Anmälningskod
GU-11175

Om utbildningen

Materialvetenskap är en av grundpelarna i utvecklingen av ny teknik. I denna kurskommer man att få lära sig hur materialutveckling har lagt grunden för modernenergiteknologi och hur den i framtiden kan vara en hörnsten i ett hållbart energisystem.Kursen baseras på förståelse av förhållandet mellan grundläggande materialegenskaperoch prestanda för en viss tillämpning. Kursen täcker en allmän introduktion tillmaterialutmaningar relaterade till design och utveckling av nästa generationsenergiteknologi och en djupgående analys av material i batterier, solceller, bränsleceller,vätgaslagring, termoelektriska material.

Behörigheter och urval

Behörighet

Kandidatexamen i fysik eller motsvarande
Sökande måste påvisa kunskaper i engelska: engelska 6/engelska B från svenskagymnasiet, eller motsvarande nivå av ett internationellt erkänt test, till exempel TOEFL,IELTS.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.