Kursplan

Externredovisning, kandidatkurs

Financial Accounting, Bachelor Course

Kurs
FEK332
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2157
Ikraftträdandedatum
2025-09-01
Beslutsdatum
2025-05-27
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Företagsekonomiska institutionen

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg

Kursens moduler

Lärandemål 3, 0 högskolepoäng
Lärandemål 2, 0 högskolepoäng
Lärandemål 1, 0 högskolepoäng
Externredovisning, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Kursen kan ingå i följande program: 1) Ekonomie kandidatprogram (S1EKA)

Huvudområde med fördjupning

ENFIE Finansiell ekonomi - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
ENFÖA Företagsekonomi - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs minst 105 högskolepoäng varav minst 45 högskolepoäng från FEK101 Företagsekonomi, Organisation och ledarskap, 7,5 hp, FEK102 Företagsekonomi, Marknadsföring, 7,5 hp, FEK103 Företagsekonomi, Externredovisning, 7,5 hp, FEK104 Företagsekonomi, Ekonomistyrning, FEK201 Företagsekonomi, Strategisk marknadsföring 7,5 hp, FEK202 Företagsekonomi, Strategi 7,5 hp, FEK203 Företagsekonomi, Lönsamhet och finansiering 7,5 hp och FEK204 Företagsekonomi, Operativ styrning 7,5 hp alternativt från FEG100 Företagsekonomi 1, 30 hp och FEG200 Företagsekonomi 2, 30 hp eller motsvarande kurser.

Innehåll

Kursen fokuserar på de mätproblem som uppstår när extern redovisning ska användas för att avbilda och beskriva verksamheten i ett företag. Ett antal olika redovisningsområden täcks in från ett produktionsperspektiv. I ett avsnitt om företagsanalys behandlas mätproblemen ur ett användarperspektiv. Detta kompletteras av de frågor som uppstår i samband med reglering och revision av extern redovisning.

Avsnittet om reglering ger en översikt över nuvarande reglering, varför reglering finns, samt vilken kostnad och nytta som reglering medför i ekonomin. Olika sätt att reglera behandlas, liksom vilka regler som svenska och andra företag idag måste följa. I avsnittet om mätproblem fokuseras på vilka konceptuella frågor som uppstår inom olika redovisningsområden, samt hur dessa frågor besvaras i nuvarande standarder. Där lär sig studenten också tekniska lösningar för hur finansiella rapporter upprättas, exempelvis inom koncernredovisning. Företagsanalys behandlar hur användare av årsredovisningar påverkas av redovisningsregler, samt hur dessa regler avspeglas i faktiska årsredovisningar.

Kursen innehåller moment som skall stärka studenternas generiska kunskaper. Analytiska färdigheter förvärvas vid lösning av teoretiska och praktiska uppgifter. Muntlig och skriftlig kommunikationsfärdighet samt träning i informationssökning förvärvas via inlämning av skriftliga rapporter som kombineras med muntlig presentation och diskussion i seminariegrupp.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  1. redogöra för hur principer i redovisningen ligger till grund för reglering och specifika regler, inklusive hur det avspeglas i tekniska aspekter av redovisning. Studenten skall också kunna urskilja hur reglering och redovisningsprinciper i företag påverkar finansiella rapporter för att utvärdera deras användbarhet vid analys av företag
  2. med årsredovisningen som grund analysera hur redovisningens kvalitet påverkar användbarheten av finansiella rapporter vid företagsanalys, och kommunicera sina slutsatser skriftligt och muntligt
  3. producera ett koncernbokslut utifrån givna förutsättningar.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Föreläsningar, seminarier.

Undervisningsspråk: svenska på höstterminer, engelska på vårterminer. Undervisning på engelska kan förekomma även på höstterminer.

Examinationsformer

Lärandemål 1 examineras genom skriftlig salstentamen. Lärandemål 2 examineras genom skriftligt praktikfall som genomförs i grupp och diskuteras muntligt vid obligatoriskt tillfälle. Lärandemål 3 examineras genom skriftligt individuellt praktikfall.

Av resursskäl kan praktikfallen endast genomföras och examineras inom ramen för kurstillfället. Student som inte närvarar vid obligatoriskt seminarium i samband med praktikfall måste genomföra en muntlig komplettering på plats.

  • Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
  • Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
  • Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
  • Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).

För ett godkänt kursbetyg krävs att samtliga lärandemål är godkända. Kursbetyg A-F baseras på examinators samlade bedömning av studentens prestation på samtliga examinationsmoment.

Betyg (Benämning) Karakteristik:
A (Utmärkt) Ett framstående resultat som är utmärkt vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.

B (Mycket bra) Ett mycket bra resultat som karakteriseras av mycket bra teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga samt självständighet.

C (Bra) Ett bra resultat som karakteriseras av bra teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga samt självständighet.

D (Tillfredsställande) Ett resultat som är tillfredsställande vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.

E (Tillräcklig) Ett resultat som möter minimikraven vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet, men inte mer.

F (Underkänd) Ett resultat som är otillräckligt vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.

Enskilda examinationsmoment i kursen kan ha betygsskala U/G (underkänt/godkänt).

Kursvärdering

Kursvärdering sker anonymt digitalt via kursens hemsida alternativt via skriftlig enkät som delas ut i anslutning till det sista schemalagda lektionstillfället eller i anslutning till tentamen. Resultatet av kursvärderingen skall kommuniceras via kursnämnd och kurshemsida.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Handelshögskolan har en AI-policy gällande användning av generativ AI eller liknande verktyg. Regler och riktlinjer för användning av sådana verktyg publiceras och uppdateras på kursens lärplattform. Där framgår specifikt vad som gäller för den här kursen.