Kursplan

Examensarbete i biomedicinsk laboratorievetenskap

Master thesis in Biomedical Laboratory Science

Kurs
BMA125
Avancerad nivå
30 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/3242
Ikraftträdandedatum
2025-09-15
Beslutsdatum
2025-09-10
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för biomedicin

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Obligatoriska moment, 4,5 högskolepoäng
Skriftlig rapport, 6 högskolepoäng
Muntlig presentation och opponering, 1,5 högskolepoäng
Projektarbete, 18 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs. Kan ingå i en masterexamen inom Biomedicinsk laboratorievetenskap.

Fördjupning
A2E, Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen

Huvudområde med fördjupning

SABLA Biomedicinsk laboratorievetenskap - A2E Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen

Behörighetskrav

För behörighet krävs kandidatexamen 180 hp inom det hälsovetenskapliga utbildningsområdet som exempelvis biomedicinsk laboratorievetenskap, medicin eller motsvarande samt kurser på avancerad nivå om minst 45 hp innefattande kurser i huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap 15 hp och vetenskaplig metodik 7,5 hp inom det hälsovetenskapliga utbildningsområdet. Språkkunskaper motsvarande Svenska 3/B och engelska 6/B är också ett krav.

Innehåll

Informationskompetens: sökning och urval av litteratur, litteraturgenomgång, databaser, publiceringsprocessen, peer-reviewsystemet, referenshantering, olika vetenskapliga publiceringsformer.

Etik: etiska regler och riktlinjer, god forskningssed, forskningsetik och jämlik vård i förhållande till genus, klass, kultur och etnicitet, forskningens betydelse för individ och samhälle samt ur ett hållbarhetsperspektiv.

Forskningsprocessen: design, projektplanering, forskningsfinansiering

Experimentellt och/eller metodinriktat forskningsprojekt: utarbetande av en projektplan, insamling av data, bearbetning och tolkning av data, skriftlig redovisning enligt normer för vetenskaplig dokumentation. Muntlig presentation och försvar av arbetet. Kritisk granskning och opposition av annan kursdeltagares examensarbete.

Det experimentella arbetet ska dokumenteras i form av en så kallad labbdagbok.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
• sammanfatta forskningsområdet
• motivera sökstrategier och urval av litteratur
• argumentera för urval av laboratorie- och undersökningsmetodik

Färdigheter och förmåga
• motivera problemställning
• använda adekvata termer och begrepp inom området
• motivera utarbetad design
• planera och med adekvata metoder, genomföra ett experimentellt eller metodologiskt projekt utifrån etiska regler och riktlinjer
• dokumentera det dagliga arbetet i form av labbdagbok
• använda referenshanteringssystem
• muntligt och skriftligt redovisa ett självständigt arbete enligt vetenskapliga riktlinjer.
• dra slutsatser och diskutera kritiskt kring erhållna resultat och tolkning av dessa samt föreslå lämplig strategi för spridning av egna resultat.
• kommunicera nya fakta och frågeställningar med verksamma utanför det aktuella forskningsområdet
• kritiskt granska och diskutera tolkning av andras resultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• diskutera design, resultat och slutsatser utifrån förhållanden grundade i genus, klass, kultur och etnicitet samt miljö och hållbar utveckling
• diskutera det egna arbetets relevans för individ och samhälle
• resonera kritiskt kring forskningsetiska ställningstaganden

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen utgörs till största del av individuellt arbete där den studerande får handledning vid ett laboratorium/avdelning där projektet utförs.

Utöver detta förekommer föreläsning, blended learning där studenterna bearbetar instuderingsmaterial och utifrån detta förbereder individuell presentation samt diskussionsunderlag för gruppen att följa upp vid efterföljande seminarier, workshop för litteratursökning, skriftliga individuella inlämningsuppgifter (projektplan, labbdagbok, publiceringsstrategi, minireview med strategi för litteratursökning).

Undervisningsspråk: svenska och engelska

Examinationsformer

Kursen examineras genom en skriftlig rapport och muntlig presentation av det enskilda projektarbetet samt försvar av eget arbete och opponering på annan students arbete.

För godkänd kurs krävs också att studenten deltagit i följande obligatoriska moment:
• kursintroduktion
• workshop med litteratursökning
• aktivt deltagande i två grupparbeten med efterföljande seminarier.

Dessutom krävs godkänt resultat på kursens tre inlämningsuppgifter; projektplan, publiceringsprocessen och sammanfattning av forskningsfältet med strategi för litteratursökning.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyg G på hel kurs krävs G på samtliga examinationer, obligatoriska moment samt godkända inlämningsuppgifter.

För betyg VG på hel kurs krävs VG på skriftliga rapporten och muntliga redovisningar samt godkänt på samtliga obligatoriska moment och inlämningsuppgifter.

Kursvärdering

Kursutvärdering sker genom en skriftlig enkät på Göteborgs universitets lärplattform, samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag på utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna och publiceras på Göteborgs universitets lärplattform samt redovisas i samband med nästa kursomgång.

Övriga föreskrifter

Eftersom kursen har inslag av digitala moment krävs att studenten har tillgång till dator och internet.