Kursplan

Ekonomisk geografi: innovationernas geografi

Economic Geography: The Geography of Innovation

Kurs
EKG107
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2142
Ikraftträdandedatum
2025-09-01
Beslutsdatum
2025-05-27
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Företagsekonomiska institutionen

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg

Kursens moduler

Ekonomisk geografi: innovationernas geografi, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Huvudområde med fördjupning

ENEGA Ekonomisk geografi - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen behandlar innovationernas ekonomiska geografi. Kursen fokuserar på teorier om teknisk förändring, innovation och kunskapsskapande och hur begrepp inom dessa teorier tillämpas på olika geografiska nivåer, inklusive företagsnivå, regional nivå, nationell nivå och supranationell (EU) nivå. Inom kursen behandlas olika faktorers roll, såsom närhet, kunskapsspridning och institutionell kontext, för formandet av innovationsmönster.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  1. förklara nyckelbegrepp inom ekonomisk geografi och innovationsstudier
  2. analysera innovationernas geografi och identifiera de faktorer som påverkar var innovationsaktiviteter äger rum
  3. visa förståelse för den europeiska innovationspolitiken och hur den påverkar innovationsaktiviteter i olika regioner i Europa
  4. uppvisa kritiskt tänkande och förmåga att kommunicera idéer effektivt både muntligt och skriftligt
  5. använda teorier och begrepp på ett kritiskt sätt i samband med rapportskrivande.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Lektioner, seminarier och exkursion.
Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Lärandemål 1, 2, 3 och 4 examineras genom skriftlig tentamen.
Lärandemål 4 och 5 examineras genom en skriftlig rapport, som genomförs i grupp, samt deltagande i seminarier där rapporterna presenteras och diskuteras.

En skriftlig rapport som inte uppfyller kraven för godkänt betyg (G) kan antingen justeras eller bedömas vara av sådan kvalitet att en helt ny rapport måste skrivas. En omarbetad skriftlig rapport ska lämnas in för bedömning inom föreskriven tid.

Obligatoriska moment
Deltagande i seminarier och exkursion är obligatoriskt. Student som inte kan närvara vid obligatoriskt seminarium eller exkursion kan beviljas en ersättningsuppgift, som måste slutföras inom föreskriven tid. Student som inte deltar i fler än hälften av de obligatoriska kursmomenten kan inte bli godkänd på kursen.

  • Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
  • Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
  • Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
  • Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).

För ett godkänt kursbetyg krävs att samtliga lärandemål är uppfyllda. Det innebär att det krävs godkänt (G) på gruppuppgiften och godkänt (A-E) på den skriftliga tentamen. De obligatoriska momenten i kursen måste också vara uppfyllda. Kursbetyget (A-F) baseras på den skriftliga tentamen.

Betyg (Benämning) Karakteristik:
A (Utmärkt) Ett framstående resultat som är utmärkt vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.

B (Mycket bra) Ett mycket bra resultat som karakteriseras av mycket bra teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga samt självständighet.

C (Bra) Ett bra resultat som karakteriseras av bra teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga samt självständighet.

D (Tillfredsställande) Ett resultat som är tillfredsställande vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.

E (Tillräcklig) Ett resultat som möter minimikraven vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet, men inte mer.

F (Underkänd) Ett resultat som är otillräckligt vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.

Enskilda examinationsmoment i kursen kan ha betygsskala UG (underkänt/godkänt).

Kursvärdering

Kursvärdering sker anonymt digitalt via kursens hemsida alternativt via skriftlig enkät som delas ut i anslutning till det sista schemalagda lektionstillfället eller i anslutning till tentamen. Resultatet av kursvärderingen skall kommuniceras via kursnämnd och kurshemsida.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Handelshögskolan har en AI-policy gällande användning av generativ AI eller liknande verktyg. Regler och riktlinjer för användning av sådana verktyg publiceras och uppdateras på kursens lärplattform. Där framgår specifikt vad som gäller för den här kursen.