Det goda livet: teologi, filosofi och mänsklig blomstring
The Good Life: Theology, Philosophy and Human Flourishing
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs: Ja
Kursen kan ingå i följande program: Master i teologi (H2RTM)
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Kandidatexamen alternativt avslutade kurser om minst 180hp på grundnivå, varav minst 90hp med progression i något huvudområde där det ingår ett kandidatexamensarbete om minst 15hp. Behörig är också den som har motsvarande utländsk utbildning eller som har motsvarande förkunskaper enligt tidigare studieordning. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Engelska A/Engelska 5.
Innehåll
I denna kurs undersöks förhållandet mellan kristen teologi och filosofi genom ett fokus på tematik kring det goda livet. Vad är det goda livet, för människor såväl som andra varelser? Hur påverkar kristen tro och praktik synen på det goda livet? Kursen möjliggör reflektion över idén om det goda livet ur både historiska och samtida perspektiv, med betoning på skärningspunkten mellan tro och förnuft. I synnerhet kommer kursen att träna studenter att navigera tvärvetenskapliga frågor, då den rör sig mellan generalla teman – såsom lycka, det goda, blomstring – och texter som belyser specifika formationstraditioner förankrade i religiösa livsstilar och praktiker.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
-redogöra för olika teorier om det goda livet och mänsklig blomstring från olika teologiska perspektiv;
-förstå hus dessa frågor relaterar till bredare teologiska och filosofiska debatter.
Färdigheter och förmåga
-analysera förhållandet mellan filosofiska och teologiska föreståelser av det goda livet;
-utrycka sig muntligt och skriftligt på ett stringent och språkligt korrekt sätt kring de problemställningar som kursen behandlar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-utvärdera kritiskt olika förhållningssätt till det goda livet i den mån dessa berör teologins utveckling;
-reflektera kritiskt över begreppt mänsklig blomstring från ett teologiskt perspektiv.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och/eller seminarier. Närvaro är obligatorisk vid vissa kurstillfällen, vilka är preciserade i kursinformationen som studenten får två veckor innan kursstart. Vid eventuell frånvaro ska studenten göra kompletteringsuppgift i enlighet med lärarens anvisningar.
Undervisningsspråket är normalt engelska, men om alla studenter förstår svenska kan läraren använda svenska istället. Studenternas essäer ska normalt skrivas på engelska men om läraren förstår svenska kan svenska användas istället.
Examinationsformer
Kursen examineras genom deltagande i seminariediskussionen, samt genom individuella skriftliga hemuppgifter.
Student är skyldig att behålla en kopia på skriftliga hemuppgifter tills de är betygsatta och återlämnade.
Den som lämnar in hemuppgift efter stipulerad tid har inte rätt att få den bedömd, utan får gå upp vid ordinarie omtentamen alternativt få en ny tentamen sig förelagd vid ett annat tillfälle.
För student som underkänts i tentamen ges möjlighet till förnyat prov vid högst fyra tillfällen.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
För slutbetyget Väl Godkänd krävs att studenten på ett synnerligen produktivt, kritiskt och reflekterande sätt visat kunskap och färdigheter i enlighet med kursens lärandemål.
Betyget Godkänd kan inte ändras till Underkänd på studentens begäran.
Student som godkänts på tentamen får inte delta i ny examination för högre betyg.
Vederbörande har inte heller rätt att återkalla en inlämnad tentamen för att undvika betygsättning.
Examinator har möjlighet att begära in kompletteringar av tentamen för betyget Godkänd. Kompletteringsuppgiften ska i sådana fall delges studenten skriftligt och göras inom av läraren utsatt tid.
Kursvärdering
Institutionen ansvarar för att kursvärdering systematiskt och regelbundet genomförs och sammanställs i enlighet med styrdokument för kursvärdering vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.