Demokrati och medborgarskap
Democracy and citizenship
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan ingå i följande program: 1) Pedagogik, kandidatprogram (S1PED).
Huvudområde med fördjupning
Behörighet
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i frågor rörande hur föreställningar om bildning och utbildning produceras och reproduceras inom och med hänsyn till kontexter där demokrati och medborgarskap på olika sätt kommuniceras, tolkas och är föremål för gestaltning. Bildning och utbildning analyseras och diskuteras såsom med nödvändighet normativa projekt där individuella, institutionella och samhälleliga intressen bryts mot varandra och varje val av perspektiv, till exempel läroplaners urval, görs utifrån prioriteringar och därmed värderingar med konsekvenser av skilda slag till exempel gällande förståelse av demokrati och medborgarskap.
Kursen ger en orientering i värdeteori med särskild fördjupning i aktuella dygdeetiska och närhetsetiska perspektiv som komplement till traditionell normativ etik. I kursen studeras även hur frågor gällande explicita värdeperspektiv i institutionella lärmiljöer under slutet av 1990-talet fick ett uppsving och granskar skilda uttryck för detta. Som exempel på sådana miljöer uppmärksammas skola, sjukvård och polis. Studenten väljer i samråd med handledare ytterligare ett exempel på institution att studera och granska utifrån de tillägnade etiska perspektiven.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och diskutera utbildning och bildning som normativa projekt ur individuellt, institutionellt och samhälleligt perspektiv med konsekvenser för förståelse av demokrati och medborgarskap,
- redogöra för och diskutera skilda värdeteorier med särskild fokus på dygdetiska och närhetsetiska perspektiv.
Färdigheter och förmåga
- identifiera och analysera explicita och implicita värdeperspektiv i institutionella miljöer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och kritiskt diskutera lärandeaktiviteter i relation till institutioners värdearbete.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar och seminarier.
Examinationsformer
Kursen examineras genom:
- Begreppstentamen, 2,5 hp
- Hemtentamen, 5 hp
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Begreppstentamen betygsätt med U eller G. Hemtentamen betygsätts med U, G eller VG.
För att få betyget G på kursen krävs G på alla examinerande moment. För att få betyget VG på kursen krävs betyg G på begreppstentamen och betyg VG på hemtentamen.
Kursvärdering
Kursen ska utvärderas och resultaten ska bli föremål för diskussion mellan lärarna på kursen. Kursvärdering sker skriftligt (anonymt) efter avslutad kurs och om möjligt muntligt vid kursavslutning. Sammanställning av utvärderingen rapporteras till avdelningschef och görs tillgänglig för studenterna. Sammanställningen är en grund för kursutveckling och delges studenter i nästkommande kurs, då eventuella åtgärder redovisas.
Övriga föreskrifter
Digitala undervisningsmoment kan förekomma.