Kursplan

Crafting Futures 2

Kurs
CSCF2A
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/1309
Ikraftträdandedatum
2025-04-04
Beslutsdatum
2025-03-31
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Jiggar, oscillationer och syntes, 15 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en programkurs som ges termin 2.

Kursen ingår i Konstnärligt kandidatprogram i konsthantverk med inriktning Crafting Futures, 180 hp (K1CRF).

Huvudområde med fördjupning

Används ej - G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

Godkänt resultat på minst 4,5 hp från kursen Crafting Futures 1, 15 hp (CSCF1A).

Innehåll

Kursen ger studenten en fördjupad introduktion till grundläggande konstnärliga tekniker och processer och tydliggör hantverkets möjligheter. I en serie kortare individuella projekt undersöker studenten ett brett spektrum av konstnärliga tekniker och metoder, där materialitet och plats står i fokus. Genom att arbeta med lokalt anskaffade material och valfria verktyg börjar studenten utveckla en förståelse för hur tillgång till resurser påverkar hantverksprocessen. Studenten utforskar den övergripande idén om hantverk genom projekt som problematiserar vanliga uppfattningar om metoder för att forma olika material. Kursen ger också en fördjupad undersökning av materialets framväxande beteende och hur det påverkas av säsongsmässiga variationer.

Introduktioner till icke-programspecifika verkstäder på campus breddar studentens färdigheter och ger tillgång till en rad verktyg och utrustning som möjliggör nya metoder för konstnärlig praktik. Vidare utvecklas språk- och kommunikationsfärdigheter kopplade till kreativa processer, vilket tränar studentens förmåga att uttrycka sina idéer på ett sammanhängande sätt och definiera konstnärliga koncept i dialog.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för konsekvenserna av verktygsanvändning för arbetsflöde och uppnående av konstnärliga resultat

  • exemplifiera hur framväxande beteende i material främjar utforskningen av konstnärliga idéer

Färdighet och förmåga

  • skapa och integrera skräddarsydda verktyg relaterade till begreppet jigg i sitt konstnärliga projekt
  • utforska sambandet mellan kreativt uttryck och plats genom medvetet urval och användning av lokala material
  • tillämpa principer för oscillering, integrera koncept som balans, rörelse och rytm i sitt arbete
  • utföra praktiska uppgifter efter verkstadsintroduktioner i olika material och tekniker

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • syntetisera insikter genom att reflektera över resultaten sina konstnärliga processer
  • reflektera över hur plats har påverkat användningen och urvalet av lokala resurser.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsfokuserad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll utgör även kursens huvudsakliga fokus.

Former för undervisning

Undervisningen sker genom tillämpningsövningar, seminarier, workshops, genomgångar samt handledning individuellt och i grupp.

Undervisningsspråket är engelska.

Examinationsformer

Lärandemålen examineras genom

  • muntlig genomgång av visuellt dokumenterad konstnärlig process
  • muntlig redovisning vid textseminarium 
  • verkstadsomvårdnadstillfällen 
  • kurerad visuell portfolio presenterad på terminsredovisning vid kursens slut

Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges. Möjligheten till komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering sker genom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.

Frånvaro vid examinerande moment kan komma att ersättas med annan examinationsform efter examinators bedömning.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

  • Material och vissa verkstadskostnader bekostas av studenten.
  • Verkstäderna tillgodoser grundläggande tekniker för ett antal material. Utanför det kan studenterna behöva ombesörja material, verktyg och utrustning på egen hand.
  • Mjukvara och digitala tjänster som universitetet inte tillhandahåller bekostas av studenten.
  • Kostnader för resor, studiebesök samt frakter kan tillkomma.