Behandlingsstrategier
Treatment strategies
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ingår som obligatorisk kurs på termin 5, tandläkarprogrammet vid Göteborgs universitet.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Tandläkarprogrammet (O2TLP)
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Godkända kurser termin 1-2 samt genomgångna kurser termin 3-4 på tandläkarprogrammet vid Göteborgs universitet.
Innehåll
Föreläsningar och seminarier belyser behandlingsstrategier utifrån ett helhetsperspektiv. Arbetet sker gruppvis med patientfall som grund.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för principer för behandlingsplanering
- redogöra för det vetenskapliga underlaget för olika behandlingsinsatser
Färdigheter och förmåga
- använda undersökningsfynd tillsammans med anamnesinformation som underlagför att ställa diagnoser
- tillämpa principer för behandlingsplanering
- identifiera det vetenskapliga underlaget för olika behandlingsinsatser
- presentera behandlingsplaner där valet av behandlingsåtgärder är grundat på ett vetenskapligt underlag
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera anamnestisk information och diagnoser för att sammanställa en helhetsbild vad gäller behandlingsstrategi
- värdera det vetenskapliga underlaget för val av olika behandlingsinsatser
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
För godkänd kurs krävs följande:
- Obligatorisk närvaro vid gruppseminarier i terapiplanering (2 halvdagar) samt grupparbete med patientfall.
- Godkänd muntlig och skriftlig gruppredovisning enligt gällande kriterier.
Frånvaro från obligatoriskt moment måste tas igen i form av en skriftlig och muntlig ersättningsuppgift. Denna möjlighet ges en gång per kurstillfälle.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker skriftligt vid kursens avslut. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.