Kursplan

Basal- och klinisk laboratorievetenskap

Basic and Clinical Laboratory Science

Kurs
BMA014
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/490
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-11-19
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för biomedicin

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Skriftlig tentamen, 5 högskolepoäng
Praktisk tentamen, 5 högskolepoäng
Laboration med tillhörande rapport, 2 högskolepoäng
VFU med tillhörande seminarium, 1,5 högskolepoäng
Inlämningsuppgift, 1 högskolepoäng
HLR, 0,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ingår i biomedicinska analytikerprogrammet och ges under termin 2.

Kursen kan ingå i följande program: 1) Biomedicinska analytikerprogrammet (M1BMA)

Fördjupning
G1F, Grundnivå, har mindre än 60 hpkurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Medverkande institution

Institutionen för medicin.

Huvudområde med fördjupning

SABLA Biomedicinsk laboratorievetenskap - G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

Behörig till kursen är student antagen till biomedicinska analytikerprogrammet, 180 hp, som har genomgått tidigare kurser under termin 1.

Innehåll

Säkerhetsföreskrifter och regler för arbete på laboratorium och för arbete med kemikalier och biologiskt material. Lagar och förordningar inom svensk hälso- och sjukvård inklusive biobankslagen.

Basal laboratoriemetodik med laborativa basmoment så som pipettering, vägning, centrifugering, mikroskopering och cellräkning, koncentrationsbestämning med spektrofotometri, elektrofores och patientnära analyser. Proteolyslära och lösningsberedning. Kvalitetssäkring.

Grundläggande fysiologisk undersökningsmetodik så som blodtryck, puls, EKG och spirometri.

HLR (hjärt-lungräddning).

Olika typer av provtagning och injektionsteknik.

Basal mikrobiologi och basala hygienrutiner vid arbete inom hälso- och sjukvård och på laboratorium.

Verksamhetsförlagd utbildning på vårdavdelning. Den biomedicinska analytikerns roll inom hälso- och sjukvård.

Bemötande av patient och dess närstående. Etiska frågeställningar i relation till patienter och provmaterial. Hållbar utveckling ur ett miljömässigt och ekonomiskt perspektiv.

Dokumentation av laborationer enligt regler för vetenskaplig dokumentation och statistiska beräkningar.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
• redogöra för allmänna råd och föreskrifter, säkerhetsföreskrifter samt lagar som styr arbetet inom hälso- och sjukvård och laboratorier
• beskriva det patientnära arbetet inom vården och den biomedicinska analytikerns yrkesroll
• redogöra för basal laboratoriemetodik och basala fysiologiska undersökningar
• redogöra för vanligt förekommande mikroorganismer, smittvägar och förebyggande av smittspridning
• redogöra för provtagning och provhantering
• beskriva centrala begrepp relaterat till hållbar utveckling

Färdigheter och förmåga
• praktisera basala hygienrutiner i laborativt arbete och vårdarbete
• använda basal apparatur och utensilier för laborativt arbete
• utföra lösningsberedning inklusive beräkningar
• utföra basala laboratorieanalyser och grundläggande fysiologiska undersökningar
• under handledning utföra provtagning och injektionsgivning
• utföra HLR på docka
• använda grundläggande statistiska analyser samt dokumentera laborationer enligt regler för vetenskaplig dokumentation

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• resonera kring etiska aspekter i relation till patienter och provmaterial
• resonera kring kommunikationens och det egna förhållningssättets betydelse för relationen med vårdtagare
• resonera kring hur jämställdhet, genus, kulturell och etnisk bakgrund inverkar på människors värderingar
• diskutera materialåtgång, hantering av kemikalier samt avfallshantering ur ett miljömässigt såväl som ekonomiskt perspektiv
• bedöma betydelsen av erhållna analys- och undersökningsresultat.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Föreläsningar, seminarium, laborationer, praktiska övningar på klinsikt träningscentrum och verksamhetsförlagd utbildning.

Undervisningsspråk: svenska
Enstaka undervisningsmoment kan förekomma på engelska.

Examinationsformer

Kursen examineras genom:
1 skriftlig tentamen
1 praktisk tentamen
1 laboration med tillhörande rapport
1 inlämningsuppgift på temat hållbar utveckling
VFU med tillhörande seminarium
Genomförd HLR

Ej godkända moment tas igen enligt anvisning i studiehandledning.

Kompletteringar av rapporter: Examinator kan besluta att en enskild student kan få komplettera rapporter, då dessa utgör en del av kursens examinerande moment. Komplettering används då examinator bedömer att studenten har goda förutsättningar att uppnå godkänt. En rapport som inte blivit godkänd efter två inskickade kompletteringar blir underkänd. Examinator beslutar om inlämningsdatum för eventuella kompletteringar. Student som underkänts på momentet måste utföra momentet igen för möjlighet till godkänt resultat, vilket kan ske vid nästa ordinarie tillfälle. Det är inte tillåtet att komplettera en redan godkänd rapport för att erhålla betyget väl godkänd.

Antalet examinationstillfällen vid VFU är begränsad till två (2) tillfällen.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper,färdigheter och förhållningssätt att patienternas förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Antalet tillfällen för praktisk laborativ examination är begränsat till fem.

Student som förbrukat de i kursplan angivna maximala antalet examinationstillfällen erhåller inga nya examinationstillfällen vid en eventuell omregistrering på kursen eller ny antagning till det aktuella utbildningsprogrammet. Kursledningen ska informera studenter vid kursstart om att examinationstillfällen är begränsade och erbjuda studenten stöd inför andra/sista examinationstillfället.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För att få betyget G på hel kurs krävs G på samtliga examinationer. För att få betyget VG på hel kurs krävs att studenten uppfyller kraven för godkänt betyg samt har betyg VG både på den praktiska examinationen och på den skriftliga tentamen.

Kursvärdering

Kursvärdering sker genom en skriftlig enkät på studenternas lärplattform, samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna och publiceras på studenternas lärplattform, samt redovisas i samband med ny kursomgång.

Övriga föreskrifter

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) ingår som en integrerad del av kursen. Placering kan ske utanför Göteborg, men företrädesvis inom Västra Götalandsregionen, och kan medföra extra kostnader för studenterna.

Hygieniska krav inom hälso- och sjukvården gör att privata kläder samt att ringar, armband och armbandsur inte får bäras under den verksamhetsförlagda utbildningen samt att arbete i kontakt med patient alltid görs med kortärmade skyddskläder.
Se vidare styrdokument "Policy och regler om klädsel, personlig utsmyckning eller annan utstyrsel vid undervisning, prov och examination och praktik". Dnr G 4705/09.

Studenten förväntas förbereda praktiska moment genom att ta del av inspelat material och därför krävs tillgång till internet och dator.

Ansvariga institutioner för kursen är Institutionen för biomedicin (75%) och Institutionen för medicin (25%).