Litteraturlista

Svenska som andraspråk för lärare i åk 1-3, ingår i Lärarlyftet

Swedish as a Second Language for teachers school years 1-3 (Lärarlyftet)

Kurs
SAU016
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Hösttermin 2026 (2026-08-31)
Beslutsdatum
2025-06-09

Delkurs 1. Svenska som andraspråk i skola och samhälle och litteracitetsutveckling på ett andraspråk

Aldén, Kristina & Mikael Olofsson (red.) 2022. Möjligheter till lärande – andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv. Symposium 2022. Stockholm: Liber. Enligt lärares anvisning, ca 100 sidor.

Kaya, Anna 2021. Svenska som andraspråk – ett behovsprövat ämne. (Artikel 1 i artikelserien Svenska som andraspråk – behovsprövning och organisation). Stockholm: Skolverket. Nätpublicerad.

Kaya, Anna 2021. Organisation av undervisning i svenska som andraspråk. (Artikel 2 i artikelserien Svenska som andraspråk – behovsprövning och organisation). Stockholm: Skolverket. Nätpublicerad.

Kaya, Anna 2021. Kartläggning för kvalitativ undervisning i svenska som andraspråk. (Artikel 3 i artikelserien Svenska som andraspråk – behovsprövning och organisation). Stockholm: Skolverket. Nätpublicerad.

Skolverket 2012. Greppa språket! Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Nätpublicerad Skolverket 2018. Greppa flerspråkigheten – en resurs i lärande och undervisning. Nätpublicerad.

Skolverket 2022. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. Stockholm: Skolverket. Nätpublicerad.

Svensson, Gudrun 2018. Transspråkande – bakgrund, teorier och praktiknära exempel. Artikel 1, 2, 3, 4 och 5. Skolverket. Nätpublicerad

Wedin, Åsa & Christina Hedman (red.) 2013. Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur, s.19–144 (Kap. 1–5).


Delkurs 2 Språkutvecklande arbetssätt och bedömning av muntlig och skriftlig produktion på svenska som andraspråk

Aldén, Kristina & Mikael Olofsson (red.) 2022. Möjligheter till lärande – andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv. Symposium 2022. Stockholm: Liber. Enligt lärares anvisning, ca 100 sidor.

Gibbons, Pauline 2016. Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Stockholm: Hallgren & Fallgren.

Hållsten, Stina & Anja Malmbjer 2018. Flerspråkiga elever smågruppsarbetar. Södertörns högskola. Nätpublicerad

Skolverket 2012. Greppa språket! Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Nätpublicerad Skolverket 2017. Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 1–3. Nätpublicerad.

Skolverket 2020. Att planera, bedöma och ge återkoppling. Nätpublicerad.

Skolverket 2020. Tidig skrivundervisning. Lärportalen. Enligt lärares anvisning, ca 100 sidor. Nätpublicerad.

Skolverket 2021. Tidig läsundervisning. Lärportalen. Enligt lärares anvisning, ca 100 sidor. Nätpublicerad.

Skolverket 2022. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. Stockholm: Skolverket. Nätpublicerad.

Walldén, Robert 2020. Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk. Lund: Studentlitteratur, s. 17 – 68, 87 – 150 (kap. 2, 3, 5 och 6).

Wedin, Åsa & Christina Hedman (red.) 2013. Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur, s.170–206 (kap. 7 – 8).


Ytterligare aktuella forskningsartiklar eller motsvarande, dock högst 150 sidor, till delkurs 1–2 läses enligt anvisning från ansvarig lärare