Litteraturlista

Handledning, lärande och ledarskap inom skola och arbetsliv

Supervision, Learning and Leadership in School and Working Life

Kurs
PDA006
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Vårtermin 2026 (2026-01-19)
Beslutsdatum
2025-11-18

GU 2025/4175

Obligatorisk litteratur 

Brodie, K. (2021). Teacher agency in professional learning communities, Professional Development in Education, 47(4), 560-573. https://doi.org/10.1080/19415257.2019.1689523 (13 s.)

Edwards-Groves, C., Grootenboer, P., Hardy, I., & Rönnerman, K. (2019). Driving change from ‘the middle’: middle leading for site based educational development. School Leadership & Management, 39(3-4), 315-333. https://doi.org/10.1080/13632434.2018.1525700 (18 s.)

Ellström, P.-E. (2005). Arbetsplatslärandets janusansikte. Pedagogisk forskning i Sverige, 10(3/4),182-194. (12 s.)

Ellström, E., & Ellström, P.-E. (2014). Learning outcomes of a work-based training programme. European Journal of Training and Development, 38(3), 180-197. https://doi.org/10.1108/EJTD-09-2013-0103 (18 s.)

Emstad, A. B., Birkeland, I. K., & Robinson, V. M. J. (2021). Lärande ledarskap – att leda professionell utveckling i skolan. Lärarförlaget. (200 s)

Handal, G., Lycke, K.H., & Lauvås, P. (2017). Kollegahandledning med kritiska *v*änner. Studentlitteratur. (262 s.)

Illeris, K. (2018). An overview of the history of learning. European Journal of Education, Research, *D*evelopment and Policy, 53(1), 86-101. https://doi.org/10.1111/ejed.12265 (15 s.)

Illeris, K. (2015). Lärande (3:e upplagan). Studentlitteratur. (341 s.)

Johannesson, I., & Olin, A. (2023) Teachers’ action research as a case of social learning: Exploring learning in between research and school practice, Scandinavian Journal of Educational Research. https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2175253 (14 s.)

Kirsten, N., & Carlbaum, S. (2020). Kompetensutveckling för professionella lärare? Introduktionen av kollegialt lärande i svensk skola. Pedagogisk forskning i *Sverige* 25(1), 7-34. https://doi.org/10.15626/pfs25.01.01 (27 s.)

Langelotz, L. (2013). Så görs en (o)skicklig lärare. Pedagogisk forskning i Sverige, 18 (3-4), 258-279. (22 s.)

Leithwood, K., Harris, A., & Hopkins, D. (2019). Seven strong claims about successful school leadership revisited. School Leadership & Management40(1), 5–22. https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1596077 (17 s.)

Lendahls Rosendahl, B., & Rönnerman, K. (2005). Med fokus på handledning i skolors förändringsarbete. Pedagogisk Forskning i Sverige, 10(1), 35-51. (17 s.)

Liljenberg, M. (2021). A professional development practice to enhance principals’ instructional leadership – enabling and constraining arrangements. Journal of Professional Capital and Community. 6(4), 354-366. https://doi.org/10.1108/JPCC-12-2020-0102 (12 s.)

Rönnerman, K. (2018). Vikten av teori i praktiknära forskning: Exemplet aktionsforskning och teorin om praktikarkitekturer. Utbildning & Lärande, 12(1), 41-54. http://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:1271708/FULLTEXT01.pdf (13 s.)

Rönnerman, K., & Ohlin, A. (2014). Research Circles - Constructing a Space for Elaborating on being a Teacher Leader in Preschools. In K. Rönnerman & P. Salo (red.). Lost in Practice: Transforming Nordic Educational Action *R*esearch. Sense Publishers. (s. 95-112). (18 s.)

Samuelsson, K. (2018). Collegiality in Context of Institutional Logics: A Conceptual Review. Professions & *P*rofessionalism, 8(3). https://doi.org/10.7577/pp.2030 (20 s.)

Wallo, A., Ellström, P.-E., & Kock, H. (2013). Leadership as a balancing act between performance-and development orientation. Leadership and Organization Development Journal, 34(3), 222-237 https://doi.org/10.1108/01437731311326666 (16 s.)

Åberg, K. (2009). Anledning till handledning: Skolledares perspektiv grupphand-ledning. Doktorsavhandling. Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation. Hämtad från: https://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A290823&dswid=7342 (244 s.)

R**eferenslitteratur**

Johannessen, E., Kokkersvold, E., & Vedeler, L. (2010). Rådgivning. Tradisjoner, teoretiske perspektiver og praksis (3. Utgave). Gyldendal akademisk. (kapitel 1–9) (188 s)