Att möta människor med NPF: strategier, dilemman och samverkan
Working with Individuals with Neurodevelopmental Disabilities: Strategies, Ethical Dilemmas and Collaboration
Om litteraturlistan
Diarienummer: GU 2025/4317
Obligatorisk litteratur
Bertilsdotter Rosqvist, H., & Hultman, L. (2025). Neuroaffirmativa perspektiv på autism och ADHD - i skola, vård och omsorg. Studentlitteratur. (173 sidor)
Carlsson Kendall, G. (2025). Elever med neuropsykiatriska svårigheter: Vad gör vi och varför? Studentlitteratur. (235 sidor)
Jakobsson, I-L & Lundgren, M. (2013). Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd. Viktigare än diagnos. Natur & Kultur. (kapitel 1, tillhandahålls via lärplattform) (12 sidor)
Josefsson, H., & Taneja Johansson, S. (2024). Adolescent autistic girls navigating their diagnosis in Swedish secondary school. Frontiers in Education, 9. [https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1461054](https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1461054%20(12) (12 sidor)
Leifler, E. (2024). Lärmiljöns betydelse – en holistisk syn på inkludering för elever med NPF. I M. Holmqvist (Red.), Specialdidaktik för innehållsinkluderande undervisning (s. 205–222). Gleerups (kapitel 14, tillhandahålls via lärplattform) (18 sidor)
Taneja Johansson, S. (2021). Turning points in the educational pathways of young people with attention-deficit/hyperactivity disorder in Sweden. International Journal of Inclusive Education. [https://doi.org/10.1080/13603116.2021.1965806](https://doi.org/10.1080/13603116.2021.1965806%20(16) (16 sidor)
Westman Andersson, G., Gillberg, N., & Miniscalco, C. (2021). Parents of children diagnosed with autism spectrum disorder: what do they expect and experience from preschools? Neuropsychiatric disease and treatment, 3025-3037. http://doi.org/10.2147/NDT.S324291 (13 sidor)
Valbar obligatorisk (en av följande)
Edfelt, D., Karlsson, A., Lindgren, A., & Sjölund, A. (2019). Autism och ADHD i gymnasiet: Tydliggörande pedagogik. Natur & Kultur.
Edfelt, D., Jahn, C., Reuterswärd, M. & Sjölund, A. (2021). Få familjen att funka: tydliggörande pedagogik i vardagen. Natur & Kultur
Edfelt, D., Sjölund, A., Jahn, C., & Reuterswärd, M. (2019). Tydliggörande pedagogik i förskolan. Natur & kultur.
Jahn, C., Reuterswärd, M., Edfelt, D., Sjölund, A., & Iliste, A. (2020). Autism och ADHD i fritidshemmet: Tydliggörande pedagogik. Natur & Kultur.
Karlsson, A., Henriksson, L., Edfelt, D., & Lindgren, A. (2021). Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning: Ett specialpedagogiskt perspektiv. Natur & Kultur.
Karlsson, A., Linde, J., Molker Lovén, H., & Edfelt, D. (2024). Tydliggörande pedagogik i anpassad skola och LSS. Natur & kultur.
Sjölund, A., Jahn, C., Lindgren, A., & Reuterswärd, M. (2017). Autism och ADHD i skolan: Handbok i tydliggörande pedagogik. Natur & Kultur.
Ytterligare ca150 sidor tillkommer i samråd med kursledare