Second hand-butik, massor av kläder och hattar huller om buller
Foto: Onur Bahcivancilar, Unsplash

Experter: Årets julklapp 2018, det återvunna plagget

Den 20 november 2018 tillkännagav Handelns utredningsinstitut årets julklapp. I år föll valet på det återvunna plagget.

Handelns utredningsinstitut årets julklapp, HUI, motiverade valet så här:

Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.

Vid Göteborgs universitet finns flera forskare som ut olika perspektiv kan kommentera detta val.

Handelns perspektiv

Ulrika Holmberg kan ge handelns perspektiv på årets julklapp.
Ulrika Holmberg, universitetslektor i marknadsföring, telefon: 076–618 56 06, e-post: ulrika.holmberg@cfk.gu.se

Konsumentens perspektiv

Magdalena Petersson McIntyre kan kommentera återvunna kläder ur konsumentens perspektiv samt ur mode-perspektiv. Hon är även kunnig om konsumtionskultur.
Magdalena Petersson McIntyre, docent i etnologi, telefon: 073–267 11 68, e-post: magdalena.petersson-mcintyre@cfk.gu.se

Secondhandshopparen

Magnus Roos vet vilka grupper som köper secondhand och hur försäljningen förändrats över tid. Han ansvarar för den årliga konsumtionsrapporten som följer olika konsumtionstrender.
Magnus Roos, forskare i psykologi, telefon: 073–048 22 27, e-post: magnus.roos@cfk.gu.se

Secondhandmarknaden ur ett kulturarvsperspektiv

Anna Bohlin och Staffan Appelgren leder projektet Re:heritage som studerar den cirkulära ekonomin ur ett kulturarvsperspektiv.
Läs mer om projektet Re:heritage samt Ringmärkta loppisfynd följs genom livet