Marcus Kristensen
Om Marcus Kristensen
Jag är doktorand i Informationsteknologi och lärande vid Institutionen för tillämpad IT och är knuten till forskarskolorna CUL (Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning) och GRADE.
Min forskning fokuserar på läraryrket och lärares tillgång till och användning av digital teknik i undervisningen, med särskilt fokus på den pågående digitaliseringen av skolan. Jag är särskilt intresserad av hur den plattformisering som sker inom utbildning påverkar lärares arbete, deras professionella identitet och pedagogiska praktiker. Jag undersöker även de institutionella logiker som styr hur lärare tar till sig och använder digitala verktyg, samt de faktorer som påverkar deras handlingsutrymme i denna utveckling. Genom att analysera dessa aspekter vill jag bidra till en djupare förståelse för hur digitaliseringen formar professionaliseringsprocesser inom utbildning och vilka konsekvenser detta har för lärarrollen i en snabbt föränderlig skolmiljö.
Med en bakgrund som grundskollärare tar jag med mig praktisk erfarenhet från klassrummet in i mitt akademiska arbete, vilket ger mig värdefulla insikter i utbildningens komplexitet. Jag har en kandidatexamen (B.A.) och en masterexamen (M.Ed.) från Göteborgs universitet (2012, 2023).