Marcus Kristensen
Om Marcus Kristensen
Jag är doktorand i Informationsteknologi och lärande vid Institutionen för tillämpad IT och är knuten till forskarskolorna CUL (Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning) och GRADE.
Forskningsintresse: Mitt forskningsintresse är förankrat i utbildningsrelaterade Science and Technology Studies (STS), där jag undersöker hur skolans digitalisering – särskilt plattformisering – omformar läraryrket. Jag intresserar mig för samspelet mellan teknik, policy och profession, och analyserar hur olika institutionella logiker påverkar lärares handlingsutrymme, agency och pedagogiska autonomi. Jag fokuserar särskilt på hur digitala plattformar inte bara fungerar som verktyg, utan också organiserar och strukturerar undervisning, vilket i sin tur påverkar upplevelser av professionalitet och autenticitet i lärarrollen. Genom min forskning vill jag bidra till en fördjupad förståelse av de spänningar och möjligheter som digitalisering medför för läraryrkets professionalisering i en snabbt föränderlig skolkontext.
Bakgrund: Med en bakgrund som grundskollärare tar jag med mig praktiska erfarenheter från klassrummet in i mitt akademiska arbete, vilket ger mig värdefulla insikter i utbildningens komplexitet. Jag har en kandidatexamen (B.A., 2012) och en masterexamen (M.Ed., 2023) från Göteborgs universitet.
Handledare: Min huvudhandledare är Annika Bergviken Rensfeldt och min bihandledare är Mikaela Åberg.