Ylva Norén Bretzer inbjuden till konferens i Paris

På fredag kommer Ylva Norén Bretzer prata om hur man kan förbättra samverkan inom urbanpolitiken.

På torsdag och fredag hålls konferensen “European cities and the post-crisis context: social and policy innovations” i Paris, och en av de inbjudna talarna är Förvaltningshögskolans Ylva Norén Bretzer. Konferensen behandlar innovationer i urbanpolitiken, där många EU-projekt för att hjälpa socioekonomiskt utsatta har visat sig hjälpa medelklassen som arbetar med dessa grupper, men inte direkt lyfta de mest utsatta.
– Vi kommer att diskutera hur vi kan förbättra den institutionella kapaciteten för samverkan, och jag kommer ta upp en del intressanta exempel från Sverige. Till exempel kan kommunerna ofta bli bättre på att samverka med privata fastighetsägare eller med Arbetsförmedlingen, säger Ylva Norén Bretzer.