Workshop om dynamiken mellan högre utbildning, arbetsmarknad och humankapital

Institutet för innovation och entreprenörskap vid Göteborgs universitet anordnade den 7-8 maj workshopen ”Graduate Education & its use in science and business: European Perspective”. Deltagarna bestod av ledande forskare samt doktorander från Italien, Tyskland, Storbritannien och Sverige. De presenterade sina pågående arbeten och artiklar, som byggde på såväl storskaliga databaser och enkäter som fördjupade fallstudier.

Workshopen är viktig eftersom den samlar en utvald grupp av forskare för att diskutera och debattera aktuell forskning inom ämnet från olika europeiska perspektiv. Det ger också doktorander och post-docs möjlighet att presentera sin pågående forskning för en högkvalificerad publik.

Deltagarna på workshopen

Projekten och artiklarna handlar om frågor som rör mobilitet, samverkan mellan akademi och industri, kommersialisering, arbetsmarknadsdynamik mellan länder samt kunskapsöverföring till industrin med fokus på forskare tidigt i karriären, som mastersstudenter, doktorander, industriella doktorander och post-docs.

- Att förstå dynamiken mellan högre utbildning, arbetsmarknad och humankapital är avgörande för att öka förståelsen kring vart vi är på väg och dess betydelse för forskningens och akademins framtid. Dessutom är det ytterst relevant för myndigheterna att förstå hur olika mönster skapas och ändras inom samarbetet mellan högre utbildning, företag, och myndigheter. Denna workshop fokuserar på dessa utmaningar och har varit väldigt givande i sin roll att främja samarbetet mellan olika forskare från Europas, genom att kritiskt diskutera ett viktigt fenomen, säger Ethan Gifford, universitetslektor, Göteborgs universitet, som deltog i workshopen.

Mark Bagley, Guido Buenstorf och Maureen McKelvey organiserade workshopen, med finansiering av McKelvey’s Rådsprofessorsprogram.

Program för workshopen

Ladda ner programmet för workshopen här.