Workshop i två dagar om politisk islam

Den kontroversielle franske författaren Michel Houellebecq står i centrum när en workshop om politisk islam arrangeras vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion vid Göteborgs universitet.

Workshopen hålls 20–21 oktober och utgår ifrån författaren Houellebecqs dystopi Underkastelse (2015). Romanen utspelar sig i Frankrike år 2022, där Muslimska brödraskapet vinner presidentvalet över högerextrema Nationella fronten och hela samhället är i förvandling. Boken provocerade många och Houellebecq anklagades för islamofobi.

Sveriges främsta forskare på området

Rubriken på workshopen, som ska handla om politisk islam och konkurrerande identiteter i 2000-talets Europa, är Vem vill tro Michel Houellebecq?

Arrangörer är Göran Larsson, professor i religionsvetenskap, och Karl Ågerup, postdok i litteraturvetenskap.

– Göran och jag hamnade i samspråk på en fest och märkte att vi båda hade läst Houellebecqs senaste roman och var intresserade av den debatt som förs kring politisk islam. När vi hade pratat färdigt anade vi att det fanns väldigt mycket kvar att säga. Genom att bjuda in några av Sveriges främsta forskare på området vill vi ge samtalet ny energi. Det ska bli fantastiskt spännande att höra hur dessa forskare tänker kring boken, särskilt som de kommer från olika forskningsämnen och olika universitet, säger Karl Ågerup.

Berätta om Michel Houellebecqs Underkastelse!

– Houellebecq berättar om en framtid där ett muslimskt parti tar makten i Frankrike. Huvudpersonen är akademiker och som vanligt hos Houellebecq handlar det mycket om makt och kön, sex och åldrande. Författarens projekt handlar om att kritisera västerländska demokratier av i dag: hur de ger oss utlopp för vår dumhet och socialitet.

Romanen publicerades samma dag som attacken på den franska satirtidningen Charlie Hebdo. Vilka effekter gav det i mottagandet av boken?

– Attentaten gav nog boken extra publicitet, även om författaren inte vågade fullfölja sin promotionturné utan drog sig undan all uppmärksamhet. Men Houellebecqs böcker brukar bli väldigt uppmärksammade så det är inte säkert att det spelade så stor roll. Däremot påverkades såklart läsningen av att islamism blev ett vanligt samtalsämne. Under workshopen kommer Mette Tjell från institutionen för språk och litteraturer att hålla ett föredrag om just mottagandet av romanen.

Varför har ni valt boken som utgångspunkt för er workshop?

– Delvis just på grund av debatten kring författaren som person: Houellebecq har anklagats – och friats – i fransk domstol för hets mot islam. Bokens ämne är aktuellt och intressant. Underkastelse är ett ord som kan betyda många saker och laddas på olika sätt. Vem ska man underkasta sig och varför? Som sagt, hos Houellebecq handlar det mycket om maktrelationer i stort och smått.

Vilken roll spelar Michel Houellebecq i Frankrike i dag?

– Han är en av Frankrikes mest lästa och högst rankade författare. Houellebecq fick Frankrikes finaste romanpris, Goncourt-priset, för sin förra roman. Samtidigt har han väldigt många motståndare och hatare. Han har en intressant position som både det finaste och fulaste på kulturscenen.

Ur vilka olika aspekter kommer politisk islam att tas upp under de två dagarna?

– Statsvetaren Marie Demker kommer att beröra demokratiaspekter bland annat. Det är ju en viktig poäng i boken att politisk islam vinner makt helt inom det demokratiska systemets gränser. Idéhistorikern Mikela Lundahl fyller på med modernitets- och jämställdhetsperspektiv och Per-Erik Nilsson, som är politikforskare i Frankrike, tar sig an Houellebecqs framtidsvision utifrån begreppen besatthet, islam och maskulinitet. Jacob Carlsson kommer att diskutera islam hos Houellebecq i allmänhet så han kommer säkert också in på politiska aspekter av denna världsreligion, säger Karl Ågerup.

Förhoppningen är att workshopen ska ligga till grund för en publikation i en tvärvetenskaplig tidskrift.

Michel Houellebecq (född 1958) har även tidigare skapat rubriker genom att skriva om islam, men också om bland annat sexturism. Bland hans tidigare titlar finns Elementarpartiklarna och Plattform.