Webbsida med Lagerlöf-texter prisas

Ann Boglind, lektor i didaktik, har fått Karin Söder-priset för sitt arbete med Litteraturbankens skola. Det är en webbsida där både lärare och elever kan få vägledning in i Selma Lagerlöfs texter.

Priset är på 10 000 kronor och delas ut av Selma Lagerlöf-sällskapet. Ann Boglind – nyligen pensionerad lektor i svenskämnets didaktik och fortfarande aktiv på institutionen för litteratur, idéhistoria och religion – får det tillsammans med Anna Nordlund, litteraturvetare och lektor vid Uppsala universitet.

porträtt Ann Boglind Det är väldigt roligt, framförallt att Litteraturbanken blir uppmärksammad. Anna Nordlund och jag har blivit så engagerade i Selma Lagerlöfs texter och uppdraget att föra ut dem, och det är roligt när den entusiasmen syns, säger Ann Boglind.

Litteraturbanken är en webbsida där många svenska klassiska böcker finns fritt tillgängliga elektroniskt. Sajten får stöd från bland annat Svenska Akademien och har också ett pedagogiskt uppdrag.

– Tanken är att lärare ska använda den här rika tillgången på texter i sin undervisning, och jag och Anna kopplades in för att hjälpa lärare att använda dem.

Det arbetet var klart i maj 2014 då Litteraturbankens skola öppnade. Där har Ann Boglind och Anna Nordlund utgått ifrån Selma Lagerlöfs texter, och presenterat dem på ett sätt så att lärare enkelt ska kunna använda dem i undervisningen. Lagerlöfs verk har till exempel delats in i tre kategorier: texter lämpliga för förskoleklass upp till femte klass, texter för sexan upp till nian, och texter som fungerar bra på gymnasiet.

– Om man till exempel är lärare för en klass mellan förskoleklass och femman kan man se vilka texter vi har valt och få läshandledning – hur man som lärare kan läsa texterna för barnen. När det gäller äldre barn finns det både tips och handledning till lärarna och direkta uppgifter som kan sättas i händerna på eleverna.

Selma Lagerlöfs texter har också delats in i litterära genrer: romaner, noveller, sägner, legender och konstsagor, och teman: krig, nordisk folktro, skräck, kärlek och kvinnosak, om läraren hellre vill utgå därifrån än från ålder.

Ann Boglind menar att Selma Lagerlöf fungerar utmärkt för barn och ungdomar i de flesta åldrar. För förskoleklasser finns exempelvis Den heliga natten som bilderbok på Litteraturbankens skola, illustrerad av Ilon Wikland, och för högstadiet rekommenderar hon Herr Arnes penningar.

– Jag är själv lärare från början, och Herr Arnes penningar har jag lyckats bra med i högstadieklasser. Den är en blandning av deckare, kärleksroman och spökhistoria.

Ann Boglind och Anna Nordlund arbetar nu med att färdigställa ett nytt projekt för Litteraturbankens skola. Arbetet ska vara klart vid årsskiftet 2015-2016 och temat är lyrik.

– Vi vill även använda dikter ur det rika material som finns på Litteraturbanken. Den här gången fokuserar vi inte på en författare utan på en genre, det blir en introduktion till att läsa dikter.

Har ni redan nu kunnat urskilja någon författare som är lämplig för barn och ungdom?

– Ja, Fröding är en sådan som vi vill lyfta fram, där finns mycket för både barn och ungdom. Karlfeldt är en lite bortglömd författare vars dikter också absolut går att använda.

Karin Söder har varit utrikesminister, socialminister och partiledare för Centerpartiet. Hon har tidigare varit ordförande för Selma Lagerlöf-sällskapet, och 2009 instiftade hon ett stipendium på 10 000 kronor som årligen delas ut därifrån under tio års tid. Priset ska gå till någon som har ökat kunskapen om Selma Lagerlöf hos barn och ungdomar.

Årets motivering lyder: "Ann Boglind och Anna Nordlund tilldelas 2015 års Karin Söderpris för sitt arbete med Litteraturbankens skola, som ger både lärare och elever idéer och inspiration till att närma sig Selma Lagerlöfs verk. De båda har med stort engagemang och kunskap öppnat vägar in i författarskapet, och därmed gjort det möjligt för nya generationer att möta rikedomen i Selma Lagerlöfs böcker."

Bild: Thomas Melin.