Länkstig

Volvo PV klarar sig hyfsat men Saabs varumärke är värt miljoner

Publicerad

Den senaste veckan har vi kunnat läsa två intervjuer med fordonsforskaren Mikael Wickelgren, forskare och lektor i företagsekonomi vid GRI, Göteborgs universiet, i Göteborgs-Postens ekonomisektion.

I artikeln från den 3 september intervjuas Wickelgren om varumärket Saabs betydelse för elbiltillverkaren Nevs. Ett inarbetat varumärke som Saab är förknippat med olika kunduppfattningar och signalerar trygghet, säkerhet och innovation.

- Att få tillgång till namnet Saab handlar om uteblivna kostnader för marknadsföring som generellt sett är dyr. Det är många miljoner, säger Mikael Wickelgren till GP. Läs artikeln här

Artikeln från den 5 september tar upp frågan om Volvos senaste vinstras. De stora investeringarna i Kina, samt lanseringen av en helt ny modell, gör att allt annat än en vikande vinst i förhållande till året innan, är förvånande. På det stora hela, om man ser till många av bilfabrikanterna i Europa, så har Volvo klarat sig relativt hyfsat, där marknaden viker och i en konjunktur som är som den är , menar Wickelgren. Läs artikeln här