Fyra personer i en panel på scenen

Vilken roll har finanssektorn för en hållbar utveckling?

Som en del av Sustainability Days Solutions medverkar Handelshögskolans partnerföretag Andra AP-fonden (AP2) på spåret "Finans och investeringars roll i den gröna omställningen" tillsammans med Swedbank, Svenska Kyrkan och forskare från Handelshögskolan. Här svarar Erik Kleväng Callert, Chief Investment Officer på AP2, på frågor om finansbranschens ansvar för utvecklingen.

Vilken roll har finanssektorn i den gröna omställningen?

- Finanssektorn har bland annat en roll att vara smörjmedel i ekonomin så att kapitalet slussas till "rätt" projekt som möjliggör en hållbar omställning.

Hur tänker banker och AP-fonder kring skiftet och när sker det?

- Andra AP-fonden har arbetat med hållbarhetsfrågor sedan fonden startade för över 20 år sedan. Vi insåg tidigt att hållbara bolag bidrar till att skapa värde, till fondens avkastning och till vår omvärld. Under åren har vi också insett att dessa frågor är och blir allt mer komplexa och omfattar fler områden. Skiftet bort från fossilberoendet pågår här och nu.

Vad innebär hållbara investeringar?

- För AP2 utgår hållbarhetsarbetet från fondens uppdrag och innebär ett långsiktigt agerande för att skydda och skapa värden - utifrån ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. Hållbarhetsarbetet bedrivs utifrån principen om dubbel väsentlighet. Med andra ord tas hänsyn både till hur fonden, samt värdet av investeringarna, påverkas av hållbarhetsrelaterade risker och möjligheter, och hur fonden genom sina innehav har en påverkan på människa och miljö.

Vilka är de stora utmaningarna och barriärerna för den finansiella sektorn?

- AP2 har identifierat ett antal fokusområden där vi ser stora utmaningar framöver, och några av dessa är klimat, biologisk mångfald, mänskliga rättigheter, samt mångfald, jämlikhet och inkludering. Ökad transparens och samarbete inom finansiella sektorn är viktigt för att gemensamt förstå utmaningarna och klara av dem.

Vad innebär gröna obligationer och vilken betydelse har de?

- Gröna obligationer syftar till att finansiera projekt som bidrar till nödvändiga omställningar och bidrar till att mildra effekter av klimatförändringar. AP2 är investerad i 160 olika emittenter med tusental projekt världen över, inom till exempel förnyelsebar energi, utbyggnad av kollektivtrafik och järnväg, energieffektivisering av fastigheter samt vattenrening.

Hur ser kulturen i finansbranschen ut och behöver den förändras?

- Långsiktighet och uthållighet krävs för att hantera hållbarhetsutmaningarna. Genom åren har det blivit tydligt för oss att arbetet med hållbarhetsfrågor kräver långsiktighet - det finns få snabba lösningar. Här vill vi vara ett föredöme för hela branschen.